Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eltoro2
hej
läste precis någonstans i forumet om det "berömda klonkljudet" som enligt majoritet kommer pga utslitna gummisäten som sitter ovanför fjädrar. det verkar vara lätt att byta de, men jag önskar lite mer info om hur man gör. finns det något som kan och har lust att skriva ner en kort "manual" till mig.

tack
Användarvisningsbild
av stuffs
-Lyft upp bilen ifram.
-Demontera hjul.
-Lossa staget som sitter i fjäderbenet. 18mm hylsa.
-Lossa ABS-kabel som sitter fäst i fjäderbenet.
-Lossa bultarna som går igenom fjäderbenet. 18&21mm om jag inte minns fel.
-Lossa dom 3 bultarna i motorutrymmet. 12 eller 13mm.
-Ta ut hela fjäderbenet.

Nu har du demonterat själva fjäderbenet, med fjäder.
Nu behöver du en fjäderspännare, för att pressa ihop fjädern. Finns en simpel variant på tex biltema för runt 100-lappen.

-Sätt fast fjäderbenet i ett skruvstäd
-Pressa ihop fjädern med en eller två fjäderspännare (beror på vilken variant du använder) Fjädern ska vara såpass ihoppressad att den sitter löst, och du kan röra den lite upp och ner.
-Lossa bulten längst upp. 21mm.
Och sen är det bara fortsätta, och ta bort lagerring och sedan fjädersätet.
Sen är det bara sätta dit nytt fjädersäte, och montera allt i omvänd ordning.

Lycka till!
Detta är en ganska simpel operation, som tar max en halvtimme per sida.

Mvh
Användarvisningsbild
av Funk
Det är att föredra att även hålla emot bulten på k-hämmarstaget med torxmejsel, samma sak med stötdämparen..
Har för mig att det var torx 50 till dämparen, och såna kanske inte alla har i verktygslådan..

/Thomas
Användarvisningsbild
av stuffs
Sant, på staget kan det användas en insektsnyckel att hålla emot med. Dock inte nödvändigt om du har en mutterknack, och kör några snabba intervaller. Leden tar inte skada av detta.

Dämparen går göra detsamma, om du kör försiktigt och i snabba intervaller så tar det inte skada.

Har du inte mutterknack så är det dock rekommenderat att du använder insekt resp. torx att hålla emot med, annars går det inte.

Mvh

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.