Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ank9
Min 03:a (140 hk) har börjat skramla när man ligger mellan ca 1500-2100 varv. Det är endast vid belastning av motorn, dvs släpper jag gasen i det nämnda intervallet upphör skramlet. Dessutom brukar det inte låta direkt när man kör iväg utan det sätter igång efter några minuter. Jag uppfattar att ljudet kommer på vänster sida i höjd med förarstolen nånstans. Det hörs tydligt på utsidan också...
Vad är rimligt att det kan vara?
ank9 skrev:Min 03:a (140 hk) har börjat skramla när man ligger mellan ca 1500-2100 varv. Det är endast vid belastning av motorn, dvs släpper jag gasen i det nämnda intervallet upphör skramlet. Dessutom brukar det inte låta direkt när man kör iväg utan det sätter igång efter några minuter. Jag uppfattar att ljudet kommer på vänster sida i höjd med förarstolen nånstans. Det hörs tydligt på utsidan också...
Vad är rimligt att det kan vara?
Ser inte om något sitter löst?
hade skrammel på 940, det var plåtar som satt runt grenröret som släppt. finns det sådant på v70? =)

Kanske skulle åka till en gör det själv hall och hissa upp bilen, sedan låta någon varva motorn medans du kollar/lyssnar runt under och över.

Eller åka till en mindre verkstad, de brukar vara schysta och kan lokalisera lättare ljud utan kostnad men artig som man är låter man dem ordna felet eller bjur på fika som tack.
av ank9
Humm... Låter som att det kommer från katalysatorn. Inget att göra förutom att byta ut den i så fall eller??

Är det skadligt för motorn att köra bilen ändå? Kan något särskilt hända pga detta? Skall åka 70 mil imorgon och åker hellre V70 än Renault Clio trots ljudet...
av ank9
Nu är jag ännu mer fundersam. Hittade nån tråd på nåt annat forum där det fanns personer som sa att om man knackar på katalysatorn, så hör man om nåt är löst i den. Jag knackade på den, men kunde inte höra något särskilt.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.