Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa81
Hej!

Var precis ute och körde en sväng och upptäckte när jag var tvungen att stanna for rödljus att det dunkar i motorn men varvtalet ligger kvar på 800. Instrument belysningen blir dock påverkad av detta. Det ska tilläggas att det är en v70-01 aut och 25000 mil. Det är mer dunk i motorn när D ligger i än P läget samt att det blir intensivare dunk om man lägger i 4, 3 och L. Har precis vart inne och sköljt ur växellådan samt uppgraderat mjukvaran till den. det låter som om det kommer framtill. Nån som vet vad det kan vara??
Tacksam för hjälp, ska iväg på bil semester om en vecka. / Tompa
av Tompa81
Problemet löst! Det var en tändspole som små jävlades lite, bytte den och allt fungerar som det ska./ Tompa
av haxpet
Hmm. Undrar om jag har samma? (lånar tråden, tack :) )

När jag startar så går bilen bra. Jag brukar vänta tills varven sjunkit till ca 1000 (nyare Volvo varvar upp till 1800 när motorn är kall i ca 20 sek för att värma katalysator). Men när jag sedan ska åka iväg så lägger jag bara i drive (D) och då kan bilen rycka lite och ibland låter det som om motorn tänker stanna, den har inte gjort det ännu, men man får känslan av det. Och ibland förstärks det av att man svänger fullt på ratten.

Det känns som det skulle kunna vara något med styrsystemet som ska kompensera för olika belastningar inte riktigt hänger med. Sånt som ska kompensera när AC går in eller om man anstränger styrservon (vid t ex fullt rattutslag).

Är det någon som har några idéer?
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Godkväll Försöker komma fram till v[…]