Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian
Har Good Year "träskdäck" (HydraGrip) sommardäck som har blivit "toe steppade" - hade aldrig hört talas om detta innan, men tydligen inte ovanligt enligt meken.
Däckets lameller (gummit-bitarna som ska nå ner till asfalten) är i detta fall ojämnt slitna, varannan hög, varannan låg.

Är detta verkligen vanligen förekommande? Volvo gjorde en hjulinställning eftersom de märkte förslitning på framhjulen, de bytte då också fram med bakhjul, av någon anledning?

Surprise! :cry: - och så hade jag FYRA snedslitna däck (samtliga med s.k. Toe Stepping)

Kan också bifoga att däck med "Toe Stepping" ger ett hejdundrande oväsen i kupén.

Vad gör man / vad kan vara fel?
Nya däck är naturligtvis ett måste. Vilka ska man satsa på? Behöver i första hand köpa nya vinterdäck (dessa är f.ö. jämnt slitna). Tänkte vänta till våren med nya sommardäck, då de dimensioner (215, 55-65, 16") ska bli billigare enligt däckhandlaren.

/Ivrig och kunskapstörstig...(speciellt när det gäller pengar)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan inte svara på dina frågor, men har lagt märke till att visa fabrikat på däck har lättare än andra aff få sådant slitage
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]