Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
falcon skrev:Om jag inte är helt fel ute så vid en ombes så får dom inte anmärka på ngt annat än det som finns i protokollet?.
Så här är det:
En efterkontroll är som vlken besiktning som helst, men F Å R begränsas till de anmärkningar som fordonet fick vid kontrollbesiktningen. Om grövre brister, som skulle gett ombesiktning redan vid den första besiktningen, t.ex glappa leder, fel på bromsen, uppenbara ändringar etc, upptäcks spontant så anmärks det som vid den ordinarie besiktningen. Mindre brister, t.ex ett trasigt bakljus på en sida, meddelas endast muntligt.

I slutändan är det fordonsägaren som ansvarar för att fordonet uppfyller gällande krav. Besiktningen är till för att upptäcka brister/ändringar som är trafikfarliga eller otillåtna. ;-//
Gör man t.ex en xenonkonvertering på ett fordon utan rätt förutsättningar (automatisk reglering & strålkastarrengörare) så bjuder man mötande fordon på bländande halvljus i vissa fall... :!:
Användarvisningsbild
av black
måste alla bilar med xenon ha strålkastarrengöring?
av Lövet
JA!

Dock så har det inte alltid varit så inom EU, riktigt gamla Audi A8 och BMW 7-serie från ~95 finns ibland med Xenon utan strålkastartork.

Sedan gäller andra regler utanför EU, i USA är det till exempel inte ett krav. Därför kan bilar som importerats därifrån se annorlunda ut. Exempel på detta är Infiniti FX 35 och 45 som vid USA import ibland har kombinationen Xenon utan strålkastartork.

Alla bilar som säljs inom EU ska ha strålkastartork (spolning eller torkare) när de har Xenon.

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]