- lör 24 maj 2008, 21:03
#194887
En efterkontroll är som vlken besiktning som helst, men F Å R begränsas till de anmärkningar som fordonet fick vid kontrollbesiktningen. Om grövre brister, som skulle gett ombesiktning redan vid den första besiktningen, t.ex glappa leder, fel på bromsen, uppenbara ändringar etc, upptäcks spontant så anmärks det som vid den ordinarie besiktningen. Mindre brister, t.ex ett trasigt bakljus på en sida, meddelas endast muntligt.
I slutändan är det fordonsägaren som ansvarar för att fordonet uppfyller gällande krav. Besiktningen är till för att upptäcka brister/ändringar som är trafikfarliga eller otillåtna. ;-//
Gör man t.ex en xenonkonvertering på ett fordon utan rätt förutsättningar (automatisk reglering & strålkastarrengörare) så bjuder man mötande fordon på bländande halvljus i vissa fall... :!:
falcon skrev:Om jag inte är helt fel ute så vid en ombes så får dom inte anmärka på ngt annat än det som finns i protokollet?.Så här är det:
En efterkontroll är som vlken besiktning som helst, men F Å R begränsas till de anmärkningar som fordonet fick vid kontrollbesiktningen. Om grövre brister, som skulle gett ombesiktning redan vid den första besiktningen, t.ex glappa leder, fel på bromsen, uppenbara ändringar etc, upptäcks spontant så anmärks det som vid den ordinarie besiktningen. Mindre brister, t.ex ett trasigt bakljus på en sida, meddelas endast muntligt.
I slutändan är det fordonsägaren som ansvarar för att fordonet uppfyller gällande krav. Besiktningen är till för att upptäcka brister/ändringar som är trafikfarliga eller otillåtna. ;-//
Gör man t.ex en xenonkonvertering på ett fordon utan rätt förutsättningar (automatisk reglering & strålkastarrengörare) så bjuder man mötande fordon på bländande halvljus i vissa fall... :!:
TÄNDSTIFT - istället för Viagra