Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caan
Hej!

Jag skriver mitt första inlägg här på forumet nu när jag äntligen har köpt en Volvo! :D Jag är jättenöjd med bilen men jag har hittat några småfel. Frågan är om det är något handlaren ska fixa eller om det hör till normalt slitage. Bilen har gått 8900 mil och har har två års garanti på den från Volvohandlaren.

Det jag har hittat är:
*Bromsarna känns "svampiga", de har bytt bromsar bak men inte fram. Jag får trycka ner pedalen nästan halvvägs för att det ska ta ordentligt och det känns en liten vibration i bilen när jag bromsar. Är detta "normalt slitage"?

*Knarrande kopplingspedal. Jag har läst på forumet att fler verkar ha detta "skönhetsfel" så det kanske inte är mycket att göra åt.

*Glappande ryggstöd fram. Om jag exempelvis accelererar så att jag trycks lite bakåt i sätet klickar det till ungefär som ryggstödet åkt bak någon millimeter. Det känns på båda storlarna. Om jag bromsar eller liknande så verkar ryggstödet åka fram igen och vid nästa acceleration klickar det till igen.

*Bilen ryker lite svart vid full gas. Enligt verkstan var detta normalt för en diesel. Det sitter inget partikelfilter på bilen.

Hoppas ni har några bra svar!

/Carl
av Lövet
Bilen har trots alllt gått 8900 mil och är begagnad. Ett visst knarrande i olika delar är ganska normalt då.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kör på bara.
8900 mil är = NY bil
Ska det börja knarra o låta redan nu så lär det ara ett vrak när den gått dubbelt så mkt.
Det är absolut ingen förklaring jag skulle godta personligen.
av perjak
När det gäller den knarrande stolen vill jag minnas att detta diskuterats tidigare på forumet.
Det var visst en viss sändning med skruvar som gav detta gnissel. Skruvarna byttes för de som hörde av sig.

När det gäller svart rök är det nog helt normalt.
Jag är själv inne på 3:e dieslebilen och den senaste är den första som inte ryker lite svart när man gasar på. Den har partikelfilter.
av Caan
Tack för svaren! Jag ska in på måndag med bilen så jag får se vad de säger då!

När det gäller stolen så knarrar den inte utan det är mer att den rör sig lite. Det känns som det är två lägen i ryggstödet som det åker fram och tillbaka mellan. Jag har nu också hört en liten vibration vid låga varvtal när motorn jobbar lite hårdare. Det låter som det kommer från förardörren. Jag får höra med dem om det också! Jag är petig, jag vet! :lol:

/Carl
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]

Motorfästen XC60 -17

Du har ett hydrauliskt också men det byter m[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Se bild: CO vid tomgång för högt, […]

Anliggande frambroms 740

Jag har två bromsslangar/ok så ingen a[…]