Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
En D5:a med partikelfilter är inte helt fel, men prismässigt kan man få en beggad S60R från 2004 för samma summa, då lockar en R mer. S60 D5 finns dessutom inte med AWD, trots att både V70 och XC70 finns med D5 och AWD.

Svårt att veta vad som blir mest "ekonomiskt" (jag vet, det finns MYCKET billigare bilar) utslaget på några år, D5:an går billigare men en R håller förmodligen värdet rätt bra. Vad man än väljer så är det billigare att köra vidare med befintlig bil.

Hur som helst, dubbdäcken har åkt på S40:n ikväll så nu är det dags att sova och kanske drömma om en titaniumgrå R (inte med GT dock) ... :wink:

http://www.blocket.se/view/6255361.htm? ... c=1&city=0
Användarvisningsbild
av Loner
dali skrev: Svårt att veta vad som blir mest "ekonomiskt" (jag vet, det finns MYCKET billigare bilar) utslaget på några år, D5:an går billigare men en R håller förmodligen värdet rätt bra. Vad man än väljer så är det billigare att köra vidare med befintlig bil.
Förvisso, men det beror på statens ideér angånde bensin/diesel oxå.
Sen vet jag inte hur gammal och vart du bor, men en D5 lär ju vara billigare i försäkring. Själv åker jag 2.4T då T5 var nästan dubbelt så dyr att helförsäkra.

/L
Användarvisningsbild
av henka35
Att tänka på innan köp:

Plus för en ny D5:a
- 3 års halvförsäkring
- 2 års garanti.
- 50% mindre i bränslekostnad om du pendlar....
- Mindre risk för inbrott och vandalisering än för en R (alltid någon som är avundsjuk)

Minus för en D5:a
- Högre skatt.
- Inte lika snabb, men man får ju bara köra 110 km/h i Sverige.
- Inget aktivt chassi, men jag har hört att den är hård, hårdare, hårdast = inte så roligt i Norrbotten.

Prova även en V70 D5 AWD, en sådan ny kostar ju typ 350000 kr. Som en beg. S60R.

/Henrik
av dali
henka35, det är inga problem att komma över 400k på en D5 AWD ... ska man försöka matcha utrustningsnivån på en R så betyder det i praktiken "allt som går", då hamnar man runt ca 450.000 kr. Skulle nog hellre satsa på en XC70, de har betydligt bättre andrahandsvärde än vanliga AWD.

Jag hade väl tänkt mig en R i prisklass runt 300.000, dvs en 04:a med 3-5.000 mil på mätaren, till exempel denna:

http://www.blocket.se/view/6109736.htm? ... c=1&city=0

Men det är bara på "drömstadiet" ännu, det är långt kvar till affär. Min S40N är den bästa bil jag har haft och det är givetvis mycket, mycket billigare att behålla den än att byta.
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]