Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomasv70
Hej
Jag förvärvade en v70 2004 i slutet av januari och där jag snart noterade att treans växel var defekt. Bilia gick med på att åtgärda felet och installerade en utbyteslåda i min bil den 29/2. Jag märkte relativt snart att på den utbytta lådan kändes bl.a. backväxeln diffus. Under de senste 3-4 veckorna har jag noterat problem med backväxeln.

Felet yttrar sig genom att växelspaken går i som den ska och stannar i växelläget, men när kopplingen släpps upp så ligger inte växeln i som den ska och det kommer då ett hemskt skorrande och rasslande missljud genom att växeln tycks ligga fel och man får snabbt trycka ned kopplingen igen och lägga ur och i växeln igen. Felet kommer med låg frekvens och långt ifrån alla gånger man ska backa. Jag har vid 2 tillfällen lämnat bilen till Bilia för kontroll av det som jag anser vara fel på den växellåda som installerats i min bil. Vid båda tillfällena har fått svaret att verkmästarn provkört bilen men att inget fel kan konstateras. Felet kommer med låg frekvens och långt ifrån alla gånger man ska backa. Att med denna låga frekvens genom felsökning via provkörning kunna få fram felet och övertyga Bilia om att det finns en defekt på backväxeln känns inte längre som en framkomlig väg.

1. Jag undrar därför om någon vänlig skäl kan ge något tips om hur jag ska kunna överrtyga och för Bilia bevisa att backväxeln är defekt när felet kommer med en så låg frekvens? Kan ett MRF-test få fram eventuella felaktigheter på lådan?

2. Vad är det för fel på lådan om växeln hamnar fel som beskrivs ovan? Kan felet ligga i kopplingen?

mvh
Tomas
av Pelle
Feljusterad växelwire ? Det är nog det enda justerbara fel som kan påverka "växelbarheten" till viss del.
Be dem kolla att de är rätt justerade och att spaken är centrerad när växellådan står i friläge.

Är det bytt växelspak på bilen ?? (Till eller från Spaceball ?) I såna fall bör man kontrollera så att man har rätt vajrar monterade utifrån den årsmodell och spakställ man har monterat. Det har nämligen varit olika art.nr och längder på dessa genom åren.

I övrigt om detta inte hjälper så måste man nog kolla på lådan och/eller koppling (ev. infettning av splines) men då borde du märka av problem att lägga in 1:an när bilen är kall
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]