Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Newman
olson skrev:Lyser inte den lilla spiralen i instrumentet alls ? (kall motor)

Jo, den lyser som den ska. Lite snabbt när det inte är så kallt, och en längre stund när det är lite kallare ute. Dock så kommer ingen spänning fram till glödstiften
av ted.k
Hej! Daniel
Du har kollat relät hur då? Om du hör eller känner att relät drar så får relät signal från ECM och då funkar den delen. Sen får du dra ut relät och mäta på stift 30 och kolla om du har spänning där, där skall du alltid ha 12 volt. Om du inte har det så har hvudsäkringen på 60 amp.gått sönder ut och mät, och kolla att relät värkligen drar.
Det stämmer att den glöder ett tag efter att man startat. Lycka till.
av Newman
Tack för ditt svar!

Jag har inte kollat relät, har bara bytt plats på glödrelät och ett annat relä i säkringsdosan som var av samma modell och det gjorde ingen skillnad. Har även kollat 60A säkringen och den är hel. Men jag ska göra som du skrivit, mäta spänningen på stift 30 och se vad som finns där.

Återkommer med mer info när jag gjort detta.

ted.k skrev:Hej! Daniel
Du har kollat relät hur då? Om du hör eller känner att relät drar så får relät signal från ECM och då funkar den delen. Sen får du dra ut relät och mäta på stift 30 och kolla om du har spänning där, där skall du alltid ha 12 volt. Om du inte har det så har hvudsäkringen på 60 amp.gått sönder ut och mät, och kolla att relät värkligen drar.
Det stämmer att den glöder ett tag efter att man startat. Lycka till.
av ted.k
Ok, då är det inte säkert att du har styrning till relät.
När du ändå är ute och mäter så kan du mäta på stift 86 (glödrelät) där skall det vara 12volt när du har tänningen på, den pluss signalen kommer från den vanliga säkringen, och den säkringen får sin pluss från motorhuvudrelät. Stift 85 skall det vara minus och den signalen kommer från ECM:en när den får signal från tempgivare att det är kallt. Så om du skall mäta stift 85 måste du göra det vid tänningspåslag för den signalen kan vara kort.
Sen kan du lägga pluss på stift 87 och mäta om du har ström på glödstiften för att utesluta kabelbrott.
av Newman
Tusentack för all info, hinner tyvärr inte felsöka ikväll men imorgon hoppas jag kunna undersöka detta.

MVH Daniel

ted.k skrev:Ok, då är det inte säkert att du har styrning till relät.
När du ändå är ute och mäter så kan du mäta på stift 86 (glödrelät) där skall det vara 12volt när du har tänningen på, den pluss signalen kommer från den vanliga säkringen, och den säkringen får sin pluss från motorhuvudrelät. Stift 85 skall det vara minus och den signalen kommer från ECM:en när den får signal från tempgivare att det är kallt. Så om du skall mäta stift 85 måste du göra det vid tänningspåslag för den signalen kan vara kort.
Sen kan du lägga pluss på stift 87 och mäta om du har ström på glödstiften för att utesluta kabelbrott.
av ahlekahle
Hej har väl ungefär samma problem som tidgare tråd....
har en mercedes 240D och har ett stort problem, bor uppe i norrland = lite kyligt och behöver glöda ett bra tag innan bilen startar, men tyvär så har glödaren mitt i allt lagt av?!?!!??!?!?! har kollat säkringar och alla kablar som skulle kunna ha kontakt med glödningen att göra men allt verkar vara som det ska.
Någong som har vart med om liknande problem eller vet en lösning kanske?
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]