Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carl_d77
Tjena!

Nu efter ett och ett halvt års harvande och en veckas semester i Jämtland har frugan insett att en s60 inte räcker för mig, hunden, prylarna och henne. Då valet för henne står mellan "den där bilen som hade trubbig nos" och möjligtvis en XC70 så har hon nu börjat inse att en en "vanlig" v70 är det mest förnuftiga valet.

Nu hårdspanar jag efter en 2.5T 04 el. 05 business el. business+, AUT. Men polarn har varnat mig extra för AWDn på grund av bränsleförbrukningen, ökade servicekostnader, svårare att chippa och byta turbo (det viktigaste för honom:)) och att man måste ha benkoll på däckmönsterdjup annars förstör man "4-hjulsdriften".

Mina frågaor är således: hur stor (mellan tummen och pek) är skillnaden i drift/servicekostnad mellan AWDn och vanliga? Är detta med däckmönsterdjup ngt man behöver fundera över eller är det bara det vanliga snacket?

Vad mig anbelangar AWD eller inte spelar det ingen större roll men jag har hittat några awder som jag tycker är riktigt snygga som har AUT, takspoiler, är svarta etc. då känns det trist att nobba dom på grund av bristande kunskap.

tack på förhand för bra info eller tips och vägledning som gör att det inte bara är säljaren och jag som blir nöjda utan även frugan...och hunden så klart!

//
Carl
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Om AWD är extra ömtålig vet jag inte. Men det kostar ju extra och väger dessutom mer.
1660 kg för en bil är tillräckligt. Är du i behov av en AWD? Jag tycker du ska provköra och
se vad du känner. Men vanliga V70 är ju lika bra de om man inte kör mycket i hala backar
och dyl. Vill du ha en FIN V70 med mycket utrustning så tycker jag du ska titta på antingen
Ocean Race ( billigare -02 eller dyrare -06) eller Sport (-04).
Jag har en Sport -04 och det är roligt att ha en annorlunda V70, som inte alla andra har.
Men du ska givetvis köpa den bilen du känner mest för.

Det enda jag med säkerhet kan säga är att du ska lägga stor vikt på hunden. Köper du en
säker bil för dig och familjen så tycker jag gott du ska ge eran älskling det allra bästa.
Så köp en riktig, säker bur till honom/henne. Typ MiM Variocage (har jag) eller nått liknande.
Många sådana burar eliminerar även en stor del av självrisken om det händer hunden något.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det där om att man måste ha koll på mönsterdjupet på AWDn så gäller det endast viskokoppling, alltså årsmodeller före 2003.

/Kalle
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]