Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaikki
Tjena!
Jag har en S60 2,4T 2001 gått 9400 mil. Jag har ett klonkande ljud från hjulhuset eller vad man ska säga, det klonkar till när man svänger i farten och det klonkar ibland när det är ojämn väg. Har lämnat in den på Bilia men dom hittade inget fel på den... Så här håller det på ibland och sen så kan det försvinna ett tag. Riktigt irriterande som sagt! :???: Nån som vet vad det kan va? Nåt som är slitet eller är det bara ett medfött fel? För det verkar som om det finns många S60 där ute som klonkar...

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av henka35
Det kan vara fjäderbenslagret som låter.
av Infide
Har fått samma klonk vänster bak på min 05a efter att jag satte på sommardäcken. Men det kommer bara ibland. Skall hissa upp bilen och försöka dra den tillrätta. Mäkta irriterrande, låter precis som stenskott i baljan, kan kanske va det iom att 18"arna drar med sig massa skit runt. Det kommer inte vid farthinder eller små hålor utan typ när man accelererar och sedan frikopplar för att växla. Har tagit ut bogserlinan och startkablarna ur baljan samt packat om domkrafteno ch verktygen men det hjälper fan inte. Kännt att batteriet sitter fast och att ingen annan skit ligger där och skräpar. Skall se om det löser problemet.
Användarvisningsbild
av greeeken
Måste bara fråga.
HAr du bytt till sommadäck?
Då kan jag rekomendera att du lyfter bilen igen och sen tar ner den.
Det brukar oftast räcka så att fjädrarna sätter sig på platts.
Användarvisningsbild
av Kaikki
Ja jag har bytt till sommarsulorna. Ska testa me å lyfta upp den
Användarvisningsbild
av Kaikki
Samma här, klonkandet försvann efter att jag lyfte upp den!
av m_swede
Har du kontrollerat dina stabilisering stag så håller jag med det är fjäderbens lagren och kolla under plasthuvarna på dem på S80 är det fel i gummit och det är ingen service punkt så dem spricker och går helt i sönder

Volvo vägrar erkänna så du får stå för hela kalaset då du måste byta hela fjäderbenslagret och gummikuddarna
av Infide
Har klonket kvar emellanåt. Skall ta ut all skit ur skuffen då jag faktiskt tror felet ligger där. HELT sjukt är det!
av TerSve
När man hissar upp bilen så kan det ramla ner sten och grus mellan fjäder och fjäderbenstallrik. Kan hjälpa att hissa upp och blåsa rent. I värsta fall får man ta isär fjäderbenet för rengörning. Jag har monterat de "gummiplattorn" som man kan köpa på Volvo. De ligger och isolerar mellan fjäder och tallrik. Så nu låter det inget längre.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]