Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danne_1313
hej min bil började dumma sig för ett par dagar sen den går jätte bra och fint och allting ända tills des att man ska börja gasa litte extra den går upp till 4500 sen poffar den till sen sjuter han på upp till 5000rpm sen öåter han som om antisliren slår i miständer och har sig och min fråga vad göra vad kan det va för fel får inte upp något felmedelande men ska åka och lässa av den i mörro men tror inte att det finns nå felkoder...vad kan vara fel
Användarvisningsbild
av greeeken
danne_1313 skrev:hej min bil började dumma sig för ett par dagar sen den går jätte bra och fint och allting ända tills des att man ska börja gasa litte extra den går upp till 4500 sen poffar den till sen sjuter han på upp till 5000rpm sen öåter han som om antisliren slår i miständer och har sig och min fråga vad göra vad kan det va för fel får inte upp något felmedelande men ska åka och lässa av den i mörro men tror inte att det finns nå felkoder...vad kan vara fel

Tycker du ska läsa av felkoder
av Totte_T6
danne_1313 skrev:hej min bil började dumma sig för ett par dagar sen den går jätte bra och fint och allting ända tills des att man ska börja gasa litte extra den går upp till 4500 sen poffar den till sen sjuter han på upp till 5000rpm sen öåter han som om antisliren slår i miständer och har sig och min fråga vad göra vad kan det va för fel får inte upp något felmedelande men ska åka och lässa av den i mörro men tror inte att det finns nå felkoder...vad kan vara fel
Tycker det låter som turboreglerventilen, den lilla vid sidan av luftburken.
När den kärvar så får man problem med att gasen "pumpar" (med 1-2 sekunder mellan varje topp) vid kraftig acceleration, ett vanligt fel på turbobilarna
lätt att byta kostar 500-700spänn...
Det KAN vara detta problem som sagt! jag har haft det 2gånger :|

EDIT så inte din notis att det "poffar" det gör det inte om den tidigare nämnda ventilen strular, då är det endast
pumpning av motorkraft.
Får du inget larm?, det borde man få om den misständer så kraftigt att man hör/känner det.
Man läser inlägg som faen läser bibeln :)
av danne_1313
läste felkoder för ett tag sedan den enda som dök upp misständning minst en cylinder. sen hittafe jag en sprucken slang. så bött ut den och alla andra som sitter därnere kan ju medela att det är inte mycket plats där nere. blev bättre men inte riktigt bra går fullt ut 1.2.3.4 om man växlar den manuelt.men sen petar man i driven och ligger i 90 100 stampar man i botten och drar och dra men sen komer han till ca 5000 då dör han ut men släper man gasen litte innan han kommer till 5000 så drar han vidare....inte en anning vad det kan va
av stefnil29
Hej,

När slår övervarvningsskyddet till, kan ju var nåt sånt strul också. Normalt går väl den i vid 6000 varv?
Lycka till
/Stefan
av danne_1313
är runt 6200 6300 men du kommer aldrig dit i vanliga d läget då lär man växla manuelt
av m_swede
Om din ABS antislir går in vid konstiga tillfällen typ vid att du svänger i låg hastighet under 50 km/h

Då är det kuggskivan som abs givaren avläser som saknar tänder det är vanligt på S80 och urkasst att den kan knäckas av

Dessutom så skal inte ABS funka under 30 km/h men min gjorde hehehehhe det var kuggar som knäckts av

Dyrt som vanligt på Volvo det gick på 1500 skivan och 1500 för jobbet
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]