Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anderslobben
Kenta skrev:
Moody skrev:Nyckelavstängning av pass.airbag kom till modellår 05 (som tillval)
Min -03 har pass.airbag, men INGEN nyckelavstängning :(

tackar
av Gillis
Finns nåt annat sätt att se om man har airbag på passagerarsidan än dekalen (och gravering?) som Infide visar på fotot ovan? Jag har en 05:a som saknar detta men med dekaler i vindrutan och på sidostolpar, ingen nyckelavstängning. Ser man tex de röda kablarna om man tar bort handsfacket och baffeln under, tex vid kupéfilterbyte?
Användarvisningsbild
av camaro69
Gillis skrev:Finns nåt annat sätt att se om man har airbag på passagerarsidan än dekalen (och gravering?) som Infide visar på fotot ovan? Jag har en 05:a som saknar detta men med dekaler i vindrutan och på sidostolpar, ingen nyckelavstängning. Ser man tex de röda kablarna om man tar bort handsfacket och baffeln under, tex vid kupéfilterbyte?
Står det inte i brädan, så har du ingen airbag på passagerarplats. Vad som står på dörr/sidostolpar handlar om krockgardiner m m.
av Gillis
Ok, du har nog rätt. På sidan av instrumentbrädan finns en deklal med bl a följande text: "This car is equipped with a sipsbag in each front seat" och dessa är väl då sidogardinerna. Men i framrutans båda nedre hörn anges att det finns "SRS", detta är mysko tycker jag!
Användarvisningsbild
av Crille
"This car is equipped with a sipsbag in each front seat" med detta menas den kudden som sitter i stolens ryggstöd, endast sidan mot dörren.
dekalerna på rutan borde vara för gardinen i taket. vad jag känner till så ska dessa krockkuddar inte utgöra någon fara för barn i barnstolar i framsätet.

Finns ingen markering i instrumentbrädan så finns ingen airbag där.
Användarvisningsbild
av Driver64
Gillis skrev:Finns nåt annat sätt att se om man har airbag på passagerarsidan än dekalen (och gravering?) som Infide visar på fotot ovan? Jag har en 05:a som saknar detta men med dekaler i vindrutan och på sidostolpar, ingen nyckelavstängning. Ser man tex de röda kablarna om man tar bort handsfacket och baffeln under, tex vid kupéfilterbyte?
Öppnar jag vänster bakdörr på min V70N -03 så syns en dekal där det saknas en grå "plupp" för passagerarkrockkudden och detta borde väl vara ett av flera sätt att avgöra om det finns en sådan eller ej. Jag har inget SRS instansat i panelen framför passagerarplatsen och ingen varningsdekal på sidan av instrumentpanelen som exponeras då man öppnar passagerardörren helt och är därmed tämligen säker på att min bil saknar krockkudde på passagerarplatsen.

Bild
Användarvisningsbild
av MathiasS
Törs man lyfta denna tråd igen tro.....

Det räcker ju inte med att vara "rätt säker" på att kudden inte finns där och jag litar inte på uppgifter från extern källa (tex volvo).

Jag har kikat in under panelen (öppna handskfacket, titta och känn uppåt innåt) på min XC70. Där jag förväntar mig att det ska sitta en kudde hittar jag ingenting, men det skulle kännas bättre om man hade något att jämföra med. Jag ska ta en sväng förbi volvo och tafsa lite på en beggad bil med kudde, men någon kanske har möjlighet att posta en bild på utrymmet ovan handskfacket där kudden sitter?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
MathiasS skrev:Törs man lyfta denna tråd igen tro.....

Det räcker ju inte med att vara "rätt säker" på att kudden inte finns där och jag litar inte på uppgifter från extern källa (tex volvo).

Jag har kikat in under panelen (öppna handskfacket, titta och känn uppåt innåt) på min XC70. Där jag förväntar mig att det ska sitta en kudde hittar jag ingenting, men det skulle kännas bättre om man hade något att jämföra med. Jag ska ta en sväng förbi volvo och tafsa lite på en beggad bil med kudde, men någon kanske har möjlighet att posta en bild på utrymmet ovan handskfacket där kudden sitter?
Står det att du ska ha en krockkudde eller inte?

/Kalle
Användarvisningsbild
av MathiasS
Enligt volvo är bilen inte utrustad med kudde, det står ingwt oå panelen, jag känner inget ovanför handskfacket. Det finns förstås ingen kudde men man vill ju vara trippelsäker.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Du kan ju även kolla på golvet om du har infästningsbyglar för barnstol. Saknas dessa har du förmodligen airbag.

/Uffe_Ulrika
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]