Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvos färddator fetsuger vad gäller kvalite/noggranheten.... Tacka vet gamal BMWn jag hade, om den tex visade 15% för lite så gick man bara in i färdatorns meny och knappade in +15 så var den kalribrerad och klar på 20 sekunder......

Det behövs ju ingen mjukavara för att kalibrera färddatorn, det är bara skitsnack från volvo, det behöver inte vara svårare än att ställa klockan, och det gjorde jag i morse när det blev sommartid, vred fram den en timma, inte behövde jag ladda mjukavara från Torslanda för att fixa det.
Det är riktigt att snittförbrukningen beräknas på öppningstiden av injektorerna, så tiden i ms ger en mängd bränsle och allt detta slängs in i en algoritm som beräknar bränsleförbrukningen.

Men var skillnaden på algoritmen för diesel och bensin ?
Min D5a MÅ07 har en diff på 10-12% (sommartid utan värmare) men min gamla 2.5T MÅ04 hade en diff på ca 1%.

/ A
greeeken skrev:Det är inte bara volvo som visar fel
Alla bilmärken har samma "fenomen"
Sist jag tankade så visade färddatorn 1,08 och bilen hade i verkligheten dragit 1,07. Så att alla märken skulle ha samma problem stämmer inte. Noggrannheten på min gamla Saab låg också +- några centiliter.
Tankar ni "noggrant"

Själv tycker jag diesel skummar väldigt mycket, så macken slår av väldigt tidigt
Jag kan fylla säkert sex-sju liter efter att pumpen slår av första gången

Vad jag menar är att om man ibland fyller fullt upp till locket och ibland slutar då pumpen slår av så kan det påverka den manuella jämförelsen en hel del

Men jag tror också att min f-dator är en liten optimist, fast ibland har den manuella stämt bra med f-datorns uppfattning och ibland helt åt skogen
Jag har provat både och, dvs dels slutat tanka när pumpen slår av, samt att fylla hela vägen upp (går på 10-12 liter till...). Får samma snittförbrukning oavsett. Så jag antar att om man tankar vid samma pump, så skummar det lika mycket varje gång man tankar, och pumpen slår av vid samma mängd bränsle i tanken. Så är det för mig i alla fall.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]