Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petsson
Hej!
Fick efter en service reda på att det var glapp i en länkarmsbussning! Fick rådet att byta båda länkarmarna eftersom de ksotar lika mycket som bara bussningen - dessutom var det bättre att byta båda eftersom problemet oftast sprider sig (?). Nåväl, det kostar ju några tusen att fixa! Saken är att jag även märkt att bilen "svajjar" lite på vägen, den känns vinglig... är detta på grund av länkarmsbussningen eller har jag fler problem och måste prioritera ekonomi och verkstadsbesök!

Har en S60 -04 2,5T om det har någon som helst betydelse!

Mvh
Petsson
Bilen blir ju knappast stabilare av dåliga bussningar... De främre bussningarna (antar att det är dem det handlar om) är ganska mjuka från början, och många sätter i powerflex där i stället. Men byta hela länkarmen låter lite underligt...
De menar troligtvis att det är enklare för dem om du bytar hela kalaset istället för bara bussningarna. De får endå ta av dessa, skall de bara byta busnsingar så får de klämma ut den sen i med en ny. Ofta anses detta ta längre tid än att bara sätta in en helt ny länk istället.
tgunnarsson skrev:Har hört någonstans att man måste lyfta lite på motorn för att kunna lossa länkarmarna. Stämmer det?
Hur bökigt att fö loss de inre skruvarna?

Motorn behöver man inte lyfta. demontering av länkarm är ganka enkelt men att pressa i den nya bussningen är lite svårare om man inte har verktyg för detta.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man ska egentligen använda nya skruv, och man får inte ut alla utan att lyfta lite i motorn. Men länkarmen går att byta om man använder de gamla skruvarna.
Sparkz skrev:Man ska egentligen använda nya skruv, och man får inte ut alla utan att lyfta lite i motorn. Men länkarmen går att byta om man använder de gamla skruvarna.

Jag behövde inte lyfta på motorn iaf när jag tog loss min länkarm (S60). Har bytt på en V70N oxå o då behövde jag inte lyfta motorn heller.. Varför ska man behöva de för?
Enligt "min" mekaniker skulle inte bilen svaja pga länkarmsbussningarna. Det som kunde hända var att man fick för mycket "toe in" och att det därför slet snett på däcken.

Enligt offert hos den lokala volvoverkstan vill de ha 3345kr för att byta de främre länkarmsbussningarna (V 70N -03) + 1000 för hjulinställning.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]