Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Stereon var bara ett exempel på att man kan tillverka en växelström, kanske dåligt iom att den varierar i frekvens och amplitud. (om du nu inte spelar bara en ren ton)
Högtalare ska vara i fas, ja. Om du matar två högtalare med samma signal, men polvänt, så skulle den ena konen röra sig utåt när den andra går inåt.+ och - är bara ett sätt att märka anslutningarna, det betyder inte att det är likström.
Blanda inte ihop nollan med minus, nollan i ett hus har samma spänning som jord men det är inte alls säkert att någon av polerna på utgången på en förstärkare har det.

Kondensatorn dämpar låga frekvenser och släpper igenom höga, japp. Och likström har extremt låg frekvens, 0 Hz faktiskt. :wink:

Det finns mer att säga, men det här är inte rätt forum för det.
av tobmag
Mmm Sparkz....................

Tror du får läsa in elgrunderna igen. Vad är skillnaden på lik och växelspänning?

Jag drar mig nu ur denna diskution då den som du säger inte hör hemma på detta forum..........................

Och för den delen kör jag numera BMW :D :D :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Elläran har jag koll på, men jag uttrycker mig väl dumt...
Menar bara att säga att en konding spärrar låga frekvenser är samma sak som att säga att den spärrar för likspänning.
Och för den delen kör jag numera BMW
Beklagar... :wink:
av tobmag
Sparkz skrev:Elläran har jag koll på, men jag uttrycker mig väl dumt...
Menar bara att säga att en konding spärrar låga frekvenser är samma sak som att säga att den spärrar för likspänning.
Och för den delen kör jag numera BMW
Beklagar... :wink:
Hur så? Har du en Volvo verkstad?? :lol:
av Knasen
Du kan mäta spänningen i CAN bussen åxo ca 2~3 volt men bäst är förståss ett oscillioskop
Är det ett sådant här oscilliskop du menar? :D :D :D

http://www.picotech.com/picoscope-oscil ... cilloscope

Ca 2700 sek att köpa loss

Testade att ladda ner en testversion för att kolla lite :D :D :D
av tobmag
Japp borde funka men blir det inte besvärligt att släpa ut desktopen varje gång du vill mäta något i bilen :D :D

Sen brukar inga vanliga datorer ej heller laptopar ha några mätkort installerade :(
av Knasen
Du har rätt, att släpa ut laptopen till bilen varje gång man ska mäta blir ett stort jobb, :D , men att ladda hem demot och kolla hur olika pulser ser ut var ganska interessant, men man lär sig alltid något med det :D,
av tobmag
Så sant som det var sagt :D

Finns f..n inte mycket i dag som du kan göra utan en dator :lol:

Det kan t.o.m. vara bättre för batteri[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]

740 som krånglar

Glömde att lambdalampan lyser inte