Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av The duke
Hade en diskussion med en polare angående att uppdatera en 2 hjulsdriven xc90 till en 4 hjulsdriven.
Jag hävdar att det går och min polare säger blankt nej.
Jag äger en 2hjulsdriven(amerika import)och är supernöjd,visst en (normal)4 hjulsdriven hade inte gjort ont men jag bor i Skåne så behovet är inte så stort :D sen slipper man dyra rep på vinkelväxel om det vill sig illa samt bränsleförbrukning tror jag iaf.
Användarvisningsbild
av eiskall
Allt går ju, det är ju trots allt samma kaross.

Däremot är det inte ekonomiskt försvarbart, och som så mången gång skulle du spara pengar på att sälja din 2WD och köpa en bil med AWD från början.
av The duke
eiskall skrev:Allt går ju, det är ju trots allt samma kaross.

Däremot är det inte ekonomiskt försvarbart, och som så mången gång skulle du spara pengar på att sälja din 2WD och köpa en bil med AWD från början.
Är inte int av en awd,då hade jag köpt en men jag vill veta om det är möjligt.
Är det samma upphängning på bakhjulen?
av Psyko
Den kommer ALDRIG att gå igenom SBP även OM det är möjligt att bygga
om den till 4WD. Allt går, frågan är bara vad det får kosta :wink:
av CANBus
om du är beredd att lägga ut 500.000 kr på det så visst!
Men rent lekmannamässigt så går det inte, massor av saker som är beroende av Haldexen som du inte har eller kan få
i din bil.
Alla fysiska prylar kan du montera utan problem, men du ska få dem att fungera oxå.
av Siqqe
Det klart att det går. Ta hela AWD:n och hela elsystemet inkl. boxar så kommer du få det att lira... Men ja, det enda du behåller är motor och chassi i princip.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Typ så, säg att du skaffar en krockad bil och plockar över delar från, bakvagn, haldex, kardan, vinkelväxel. Sen måste du ha ett knippe mjukvaror till CEM, DEM, ECM, TCM minst. Och då måste du använda donatorbilens identitet för att få ner dem. Vilket innebär att du får byta CEM med. Och då stämmer inte VIN-nummer som är lagrat i CEM med vad som står på skyltar och papper på bilen. Och hur blir det med immobilizer i det läget...?
av The duke
Tack för alla svar.
Det intressanta är att bilen har 1+1 drivlina enligt vägverket med andra ord så är den inreggad med 4 hjulsdrift.
Jag såg givetvis att bilen va 2 hjulsdriven när jag köpte den(Har redan 2 4+4 bilar)
Spb har ju inreggat den som 4 hjulsdriven.

Bilen har rullat alla sina mil i Sverige
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]