Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pean
Jag råkade nyligen köra ner lite i diket med min Volvo V70 -01. Fick den bärgad till verkstad, i väntan på delar till bilen har jag nu fått tillbaka den och de säger att det inte är något fel på den förutom kosmetiska skador och att den ska justera framvagnen. Eftersom de inte kan fixa den nu och jag behöver bilen för en resa (ska köra ca 150 mil) så fick jag tillbaka den.

Provkörde lite för att se att den kändes som vanligt, vilket den gör, förutom att ratten vibrerar ganska mycket vid hastiheter mellan 70-95km/h ungefär. Förmodligen har väl hjulen och framvagnen fått sig en smäll och att bilen är lite obalanserad.

Min fråga är, ska jag bekymra mig och inte använda bilen och skaffa en hyrbil för min resa?
av Kena
Du kan nog köra i lugn och ro såvida den inte drar åt något håll, du nöter däck mer än normalt om den är mkt fel men du ska ju bara köra 150 mil. Men får du våldhålla i ratten när du kör/bromsar bör du nog lämna den hemma.
Användarvisningsbild
av pean
Bra svar. Det känns mest när jag bara ligger och kör i konstant hastighet, kan inte känna något särskilt vid acceleration och inbromsning, kan heller inte känna att bilen drar åt något håll.
av Kena
Gasa på du, men vibrerar det har du nog skada på något hjul eller kanske tappat balanseringsvikt.
Användarvisningsbild
av pean
Ja, det har jag säkert, men det är inte så konstigt, jag brände ju ändå ner i diket. Så fort jag kommer hem igen åker den in på verkstad för framvagnsjustering och hjulbalansering! Får leva med vibrationerna tills dess.
Användarvisningsbild
av pean
Har bokat en hyrbil som plan B iallafall, men det blir dyrt och jag vill ju förstås ha min egen bil... fortfarande lite osäker på hur jag ska göra.
Användarvisningsbild
av pean
Jag kom körde iallafall fram och tillbaka utan problem. Visade sig att jag hade två skadade fälgar på höger sida vilket orsakade vibrationerna. Har fått dem båda bytta och allt balanserat nu.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]