Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CSV
Hej !
Förr i tiden monterade jag "taxibelägg" endast fram på mina överlastade 245,745,945 (utan ABS) för att flytta bromsbalansen bakåt,
annars stannade man lika fort med handbromsen som med fotbromsen !
Någon som vet om detta trick fungerar med Green Stuff belägg ? eller har dom bara högre friktion än original

Christer
Användarvisningsbild
av Funk
Eftersom du har ABS så spelar det mindre roll vilka belägg du har så länge dom inte mattas av upprepade inbromsningar.
Fördelen med Greenstuff är att dom dammar lite mindre och tål lite mer värme än originalen.

/Thomas
av borg
Du kan fortfarande köpa "taxibelägg" till din bil. Hade dessa på mina skivor fram, blev klart bättre bett och dammade mindre.
av CSV
Hej
Tänkte göra en liten förtydling !
Orsaken till jag vill ändra bromsbalansen är att jag vill att
bakbromsarna ska ha lite mer att göra. (mindre rost)
Det blir till att leta på taxi belägg till frambromsarna och original bak.
Användarvisningsbild
av Funk
Mekonomen har väl s.k taxibelägg...

Taxibelägg kallades det förr, dom var då hårdare och hade bättre slitstyrka och värmetålighet.
Nackdelarna är att man behöver högre pedaltryck och att skivorna slits hårdare. Att dom skulle ge bättre bett vid normal körning är i alla fall inte min uppfattning

Kör ett par rejäla inbromsningar någon gång i veckan så slipper du rostproblem och kärvande bromsar bak, mer behövs inte.

/Thomas
av Infide
Finns ju inget roligare än att tvärnita. Mycket fina G-krafter där. Ta ut alla lösa grejer i baksätet/skuffen, och kör i typ 100 blås (gärna mer :twisted:) och kasta dig på hejdaren så blir bromsarna blanka igen.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Funk skrev:Mekonomen har väl s.k taxibelägg...

Taxibelägg kallades det förr, dom var då hårdare och hade bättre slitstyrka och värmetålighet.
Nackdelarna är att man behöver högre pedaltryck och att skivorna slits hårdare. Att dom skulle ge bättre bett vid normal körning är i alla fall inte min uppfattning

Kör ett par rejäla inbromsningar någon gång i veckan så slipper du rostproblem och kärvande bromsar bak, mer behövs inte.

/Thomas
Ok då förstår jag. Tack !

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]