stlmusen skrev:Om jag sätter en generator i elektrocheck så kan jag inte säga hur länge den kan hålla. Jag kan däremot se att den laddar, men en magnetiseringsdiod eller en effektdiod kan gå sönder nästa dag efter test.
Jo det har du ju rätt i... och det händer typ 1-500 000 på volvo... Det är inte ett känt fel.. inte ens ett som kallas okänt.. Inte ens ett fel som över huvudtaget är nåt som man tar upp, prata gärna med dom som renoverar hur ofta dom byter..... Däremot går ibland laddningsregulatorerna och ännu oftare kolen.. Men volvos metod för reparation på en generator OAVSETT Fel är..: byt generator....= 5000spänn..
Duger 38000 mil i en 850 som kvalitetscheck? Men det är ju inte riktigt samma modell iof...
Då bytte jag laddningsregulator (bosch 1455kr.. hella 310kr..) eftersom kolen var slut. Jag bytte även lagren.. dyra rackare.. 210kr för bägge..
på dom 22åren jag skruvat med bilar så har det hänt 5ggr att en diod kolapsat... Alla 5 på 55amps generator från 70 talet..
Så inte är det nåt stort problem inte...