Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Prosper0
Hej,

lämnade in bilen på 16000-mila-service, och fick också reda på att det droppade olja mellan motor och växellåda. Har sökt runt lite Internet och förstått att detta är ett vanligt problem. Men det jag undrar över är vad de ska göra åt det?

På nätet står det att man ska byta packbox mellan motor/växellåda. Och att detta brukar kosta mellan 5.000-6.500kr. Den prisuppgiften jag fick av Bilia är på 11.500kr och det skulle ta minst 2 dagar att fixa!?

Vad är det de ska göra i två dagar, och varför denna otroliga kostnad?

Jag undrar också om det är "farligt" att köra omkring med bilen undertiden, för det var 2 veckors väntetid tills de kunde fixa det?

(Det är en S80 -00, 170hk, automat)

Tacksam för all info ni har! =)

//P
av to_ka
Droppar det så är det ju lite allvarligt, så kolla på stickan lite då och då.
Man brukar ju sänka ner hjälpram och motor och ta bort lådan genom hjulhuset. Detta är ett stort jobb och mycket pillande som tillkommer, jobbar själv som mek, och brukar räkna med ca två dagar när jag bokar.
av DaXX
Kanske mycket jobb, men du borde kolla med andra verkstäder om prisuppgifter...

Min S80 -00 ska in på 20.000 mila service nästa vecka och Bilia ville ha 4800 för att göra den.
CMS tar 2200 för exakt samma service så valet är givet...
av Sevak
Hade samma fel på min volvo s80-00 170 hk. Vid 9000 mil. Packbox mellan motor och växellåda måste bytas. Riktigt dåligt av volvo. Det är ett vanligt problem också. Det tar en dag för alla verkstäder jag ringde. Det plockar ur motorn och lådan. 5500-8000 kr. Volvo Skulle fixa det för 6000 kr.
Men som tur bytte jag in bilen. Det var vid ett m-test de hitta detta.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]