Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Odorox
mrhedin skrev:Hur gick det med detta Odorox?
Min chippade T6:a uppför sig likadant, fast den dör inte för mig. Känns dock som om problemet eskalerar med tiden. Den rycker vid mycket gas men går jämt för övrigt. Jag har bytt magnetventilen men utan resultat. Om jag drar ur strömförsörjningen till den upphör dock ryckandet fast jag få ju bra mycket sämre prestanda...

ursäkta att de tagit lite tid att svara.. hehe. har haft en hel del annat att fixa :)
ja har haft bilen inlämnad på en volvoverkstad o fått felet konstaterat.
dom påstår att de e kolvringarna som e brända typ. för ja har ingen komp i 2 av cylindrarna.
fast en bilmek i byn där ja växte upp säger att de e ventilerna.

så nu har ja börjat riva motorn för o kolla.. e ju lite billigare om man gör de själv ;)
30-40 000 vill ja inte lägga på att få de fixat.

hoppas verkligen du har nåt billigare fel.

tror nog ja ska hälla i lite olja i bensinen oxå när ja tankar fullt.. så de smörjer lite.. hehe

tack för svaren hörrni :)
Användarvisningsbild
av Nebu
Låter som du gör rätt att ta jobbet själv. :D Billigt är bra. Å så lär man sig på samma gång.
Jag har läst att man kan kolla om det är kolvringarna eller ventilerna.
Genom att pytsa i olja i cylindern (genom tändstifts hålet) och sedan kolla kompet jämfört med det du fick innan.
Får du bättre komp med olja i cylindern så e kolvringen "bränd" (oljan tätar tillfälligt) men är det samma dåliga komp som innan så är det vid ventilen som det pyser.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]