Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Staafen
#166475
Jag har tänk att chippa min v-70 -02 ,som nu har 140 hk till 168 hk,är det någon på tråden som gjort det?och blir det någon större märkar skillnad på bilen då? jag menar ,blir det mycket kvickare,och vad ungefär vad ska man betala för det?
Användarvisningsbild
av Funk
#166481
Till 188hkr skall det nog vara (även om jag tvivlar).., och den kommer att gå som en vanlig 170hkr. dvs med lite mer karaktär än 140hkr och paradoxalt nog ofta en aning snålare..

/Thomas
av Staafen
#166486
Det låter ju jättebra,men det är väll ingen risk för ett ökat slitage på motorn,har hört att det är i stort sett lika dan motor på 140 hk,som det är på en 170 hk motorn,stämmer det tro?
av Infide
#166523
Skillnaden mellan 140 och 170 är att 140 inte gasar fullt på spjället. Det är skillnaden. Samt att 170hästarn har krängningshämmare bak. BSR eller vad de nu heter kramar ur 188 men då gasar bilen fullt + att de mappar om lite.
av Staafen
#166688
Hur gör man då,om man vill öppna spejellet,för att nå full efeckt? :shock:
Användarvisningsbild
av greeeken
#166712
Dom som påstår att man inte märker skillnad vet inget alls
Då har dom inte trimmat från 140h till 188h
Jag märkte skillnad från 170 till 188
Hur man gör?
Trimm irman programerar om din bil helt enkelt
av JohnBSR
#167033
Infide skrev:Skillnaden mellan 140 och 170 är att 140 inte gasar fullt på spjället. Det är skillnaden. Samt att 170hästarn har krängningshämmare bak.
Utväxlingen på växellådorna skiljer också lite grand (för att man i 140-hästarn inte skall lida alltför mycket av effekthandikappet). Vidare är pedalmapen (d.v.s. gaspsjällsmappningen för verklig öppning kontra begärd öppning vs varvtal lite annorlunda).
Primärt märks skillnaden mellan 140hk och 170hk under de belastningsfall där motorn kan tillgodogöra sig luften som adderas mellan 70 till 100% spjällöppning, vilket är över 4.500 rpm för den här motortypen.


M.v.h. John på BSR

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]