Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2p
Jag har ett mycket konstigt ljud i vä framhjul, när man bromsar så knäpper det till ett par gånger och det knakar,knastrar och knäpper även när man inte bromsar utan bara kör framåt på plant underlag. ibland låter det välldigt mycket.Ibland hörs det välldigt tydligt ett riktigt metalliskt,knastrande ljud och ibland bara knäpper det. Jag funderar på om det kan vara en drivknut. Dom har limmat splinsen en gång på volvo för ca 1 år sen.Om man kör sakta framåt och gasar på så knäpper det till.
Sen är det även ett annat ljud som låter mera som om det kommer från hjulupp hängningen, när man skall kör iväg från stillasående så klonkar det till vä fram låter det som, också ett märkligt ljud. Är det någon som har några bra tipps om detta för det börjar bli irriterande med dom här ljuden på en annars så bra bil.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Drivknutarna brukar man kolla på så sätt att man lägger max rattutslag sedan rullar sakta fram då ska det inte låta dunk dunk dunk men jämna mellan rum.Testa både åt höger och vänster.
av 2p
Malcolm x skrev:Drivknutarna brukar man kolla på så sätt att man lägger max rattutslag sedan rullar sakta fram då ska det inte låta dunk dunk dunk men jämna mellan rum.Testa både åt höger och vänster.
Tack för tippset men jag har provat det och då låter det inget.
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Då är jag ganska säker på att det inte är drivkutarna. :wink:
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Det "andra" ljudet kan vara att fjädern rör sig i fjäderskålen. Jag hade de på min V70. Vovo monterade ett gummiinlägg mellan fjäder och dämpare. Då försvann ljudet.
Annars så kan det vara fjäderbenslagret eller krängningshämmarstaget. Dessa har jag fått byta vid 4500 mil. Men då klonkar det när man kör i gropar.
Kolla med Volvo om du kan få krängningshämmarstagen bytta på garantin, som ett första steg. Jag tror att dessa har 42 månaders garanti.

/Henrik
av 2p
Hej! tack så mycket för tippset det var bra att få reda på. Jag har haft inne bilen på volvo för ett tag sedan då jag såg att fjädern hade flyttat sig i skålen men då la dom den bara tillrätta igen och dom nämnde alldrig något om att dom hade monterat ett gummimellanlägg, och vad jag kan se så har dom inte monterat det, snacka om att dom gör det lätt för sig och tror att det funkar så länge som garantin är kvar, det är tur att den här sidan finns där alla kan dela med sig av sina bra och dåliga erfarenheter, tack än en gång.

Det verkar vara förnuftiga beslut, säke[…]

Bud från utländsk intressent för[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]