- lör 19 jan 2008, 16:04
#166814
Var faktiskt inne på diesel från början men då började dieseln stiga i pris så jag testade med en 140-hästare, funkar bra och ger en helt ok bränsleekonomi. Men det man bör ha i åtanke är att 140:n gärna drar mer när det går lite tyngre och säljare lär ju ha endel i bilen när de är ute på vägarna så då lär bensinaren dra mer om det inte sitter en turbo under huven. Min är ju inte direkt snål om man kopplar på en vagn...
Nästa bil för min del kan nog bli en diesel omm inte dieselpriset skjuter iväg jämfört med bensin.
tjotto skrev: Den körstilen som ger 0,75 på en bensinare kommer att ge en lägre förbrukning även på dieseln, åtminstone 0,55. Iofs småsaker, men det kan vara de som gör det. Om man vill ha automat så kommer nog skillnaden att öka ännu mer...Pendlar 15 mil varje dag och det är ren landsvägskörning, ligger i runt 100 vintertid och sommartid är det 110 på den sträckan. Är det riktigt halkigt är det bra för soppaförbrukningen, sist drog den 0,69 när jag var tvungen ligga i runt 80. :D
Var faktiskt inne på diesel från början men då började dieseln stiga i pris så jag testade med en 140-hästare, funkar bra och ger en helt ok bränsleekonomi. Men det man bör ha i åtanke är att 140:n gärna drar mer när det går lite tyngre och säljare lär ju ha endel i bilen när de är ute på vägarna så då lär bensinaren dra mer om det inte sitter en turbo under huven. Min är ju inte direkt snål om man kopplar på en vagn...
Nästa bil för min del kan nog bli en diesel omm inte dieselpriset skjuter iväg jämfört med bensin.