Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kört 16" på svärfars s70 (nästan samma bil?) kändes då helt ok.

min förra bil en Galant hade jag 15" vinter och 17" 225 sommar.
tyckte båda var helt ok att köra med MEN.

Fyfasen att gå från det ena till det andra. kört en hel vinter med 15" och sedan byta det var äckligt. har ganska spårig väg häromkring så USCH blev inte bättre att gå från 17" till 15" heller. utan det tog ett tag innan man "kört in sig" så att säga.

tror inte det är några problem med 17" på v70 går säkert att få provköra de som du tänkt byta till dig?

//Martin
Infide skrev:Jag har köpt 18tummare och är både orolig för väghållningen och ljudnivån. Erfaranheter sökes.

Att köra med med bredare och lägre profil på däcken har både för och nackdelar.
Bredare och lägre profil på däcken ger en stabilare och tryggare gång, visst blir det lite spårkänsligare men håller man sig med fälgar som inte ändra offset "ET" ( lite osäker på benämningen ) så ska det inte vara något stort problem.

Dock på verkas ljudnivån negativt i bilen. och det är stor skillnad på olika fabrikat på däcken.
zoran skrev:
Volvo_S60 skrev:Hej,

Har funderat på att byta ut mina 16" mimas fälgar mot 17" 225/45. Frågan är om det blir stor skillnad på stabiliteten? Tycker att det känns lite vingligt med nuvarande 16 tummare. Märker man stor skillnad på komforten?

Tacksam för lite synpunkter......

/Jonas
Jag har en V70 Sport Edition med sommardäck på Cassiopea 17". Det är alltså 225-45 på den. Jag skaffade vinterdäck på 16", alltså 205-55. Skillnaden upplever jag som ENORM. Visserligen är det vinterdäck kontra sommardäck, men det är fånigt påtagligt. Tycker inte ett dugg att det är bättre komfort med 16". Snarare upplever jag bilen som en båt nu med 16". Med 17" går den exakt, stabilt på vägen oavsett hastighet, acc osv. Med de vinterdäcken är det rent av obehagligt att hålla hastigheter över 120 km/h. Det gäller att jobba för att få den åka rakt. Den gungar och har sig så fort man ökar hastigheten.

Nä, MINST 17" ska det vara på min för att kännas bra.
Det svaj och slinger jag gissar att du upplever med 16" däcken gissar jag beror på däcket du monterat, inte dimensionen. Ett exempel:

Jag köpte för ett två år sedan nya dubbdäck till en Audi S4 Biturbo.Nordfrost 3, 205/55-16. Riktigt bra däck som topptestats av flera biltidningar.

Detta blev katastrof på bilen. Svajigt och instabilt, inte alls roligt att köra. Det kändes som att åka på ballongdäck med 0,5kg luft i. Jag hann åka en säsong innan jag ilsknade till och ringde Conti för att kolla vad man kan göra. För att göra en lång historia kort så blev svaret rätt entydigt: "Fel däck på den bilen. Gör om och gör rätt......" Pratade också med däcktekniker på Conti som bekräftade "problemet".

Ett däck med en Q-stome funkar inte på en så tung bil som S4an (och en V70 väger ungefär lika mycket gissar jag). N3 däcket är dessutom konstruerat extra mjukt, man har prioriterat fäste istället. Egentligen är det bara dubbfria däck som görs så sidostabila som det skulle behövas för en så tung bil (dvs inte en småbil), men för dubbade däck behövs helst ett däck med T-klassad stome och även ett däck med högt belastningsindex.

Genom en riktig solskenshistoria fick jag i utbyte mot 603sek, nya däck till bilen - dubbade WinterViking2, samma dimension, men Tklassad stome+högre belastningsindex.

Funkar det nu då? Japp, över förväntan. Det är inte helt perfekt, men det är gott och väl en 95% lösning. Det blir inte bättre om man vill ha dubbar. Känslan av instabilitet är nästan helt eliminerad. Mycket mycket bättre än N3 däcken är det också. Sett till grepp etc har jag inte kunnat märka någon skillnad.

Slutsats: Rätt däck på rätt bil är viktigt - dimensionen på däcket säger lååångt ifrån allt.
MathiasS skrev:Det svaj och slinger jag gissar att du upplever med 16" däcken gissar jag beror på däcket du monterat, inte dimensionen. Ett exempel:

Jag köpte för ett två år sedan nya dubbdäck till en Audi S4 Biturbo.Nordfrost 3, 205/55-16. Riktigt bra däck som topptestats av flera biltidningar.

Detta blev katastrof på bilen. Svajigt och instabilt, inte alls roligt att köra. Det kändes som att åka på ballongdäck med 0,5kg luft i. Jag hann åka en säsong innan jag ilsknade till och ringde Conti för att kolla vad man kan göra. För att göra en lång historia kort så blev svaret rätt entydigt: "Fel däck på den bilen. Gör om och gör rätt......" Pratade också med däcktekniker på Conti som bekräftade "problemet".

Ett däck med en Q-stome funkar inte på en så tung bil som S4an (och en V70 väger ungefär lika mycket gissar jag). N3 däcket är dessutom konstruerat extra mjukt, man har prioriterat fäste istället. Egentligen är det bara dubbfria däck som görs så sidostabila som det skulle behövas för en så tung bil (dvs inte en småbil), men för dubbade däck behövs helst ett däck med T-klassad stome och även ett däck med högt belastningsindex.

Genom en riktig solskenshistoria fick jag i utbyte mot 603sek, nya däck till bilen - dubbade WinterViking2, samma dimension, men Tklassad stome+högre belastningsindex.

Funkar det nu då? Japp, över förväntan. Det är inte helt perfekt, men det är gott och väl en 95% lösning. Det blir inte bättre om man vill ha dubbar. Känslan av instabilitet är nästan helt eliminerad. Mycket mycket bättre än N3 däcken är det också. Sett till grepp etc har jag inte kunnat märka någon skillnad.

Slutsats: Rätt däck på rätt bil är viktigt - dimensionen på däcket säger lååångt ifrån allt.

Helt rätt. Även mönster har stor inverkan på hur bilen beter sig. När jag köpte min bil så satt 17"-fälgarna monterade med så gott som nya däck på.
Dessa däcken är "Good Year Eagle F1" original och inga billiga kopior. När man kör i 70 eller över så "sjunger" det i hela bilen tack vare att däcken är
pil-mönstrade. Detta är inte heller bra. Det går jättebra att köra med dessa däck på en bakhjulsdriven bil. Men vid framhjulsdrift så skall man hellst
köra asymetriskt mönster, typ "Pilot Sport" eller liknande.
Det här med däck är en hel vetenskap. Men tar man hänsyn till rätt stomme, rät belastningsindex och rätt mönster så kan man välja och vraka i
dimensioner utan problem sen. Lite mer spårkänsligt och bullrigt beroende på vilken bredd. Men det är man väl beredd på?!
WannabeeGBG skrev: Dessa däcken är "Good Year Eagle F1" original och inga billiga kopior. När man kör i 70 eller över så "sjunger" det i hela bilen tack vare att däcken är
pil-mönstrade. Detta är inte heller bra. Det går jättebra att köra med dessa däck på en bakhjulsdriven bil. Men vid framhjulsdrift så skall man hellst
köra asymetriskt mönster
, typ "Pilot Sport" eller liknande.
Hmm ... Denna hade jag aldrig hört förut. ?:-/
Menar du vid pådrag/inbromsning eller rullande i 70 utan växel..?
Jag menar: det sitter ju oftast samma typ av däck på fram som bak..

Har själv 225/40 18" på sommaren och visst spårar bilen ganska kraftigt.
Dock har jag ändrat ET när bilen gick ifrån 17" till 18" ...

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]