Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
har en volvo s80 t6 -99 och har följande problem:

Ibland går det bara att låsa upp framdörrarna,sedan startar man och ser att tankmätaren är död, ibland kommer det upp stanna säkert och starta om...när man gör detta dör hela instrumenteringen..obs! den dör bara ibland instrumenteringen...

när man kör när tankmätaren är död ser man efter ett tag att tankmätaren funkar för att åter dö, och sedan komma tebax, då funkar allt tom låset för alla dörrar..glapp eller ngnstans??.har vart inne hos bilia men dom nollställer bara felkoderna.....dom hittar tyvärr inget..kan detta vara relaterat till för dåligt batteri så det slår ut detta...??!

det börjar bli rätt irreterande och jag är tacksam för all hjälp man kan få här!:))

när man stänger av låter det som om ngt typ hänger sig det låter typ 2-4sek, men enligt viss info är detta turbotrycksventilen, kan det stämma??

enda felkoden som inte går bort är srs airbag service omgående eftersom detta är en röd varningssymbol i displayen...

ha d gött så länge mvh,henke!

Ändrade rubriken på din tråd så det direkt framgår vad du har för problem.
Mvh Ramon /Admin
av Addekarlsson
Vänligen klicka på ändra i ditt inlägg, så ändrar du topic till nått som beskriver vad inlägget handlar om.

Topic ska vara relaterad till innehållet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2
* Om du behöver hjälp med något så försök att skriva en relevant rubrik, så att man direkt kan se om man kan hjälpa till eller inte. Kom ihåg: För du ska få ett bra svar krävs det ju att du ställer en bra fråga =)
Mvh/ Adde
av Jesper
Du har till 99,9% ett glappande/kortslutet kablage, det gör att etelgramen från enheterna inte kommer fram och du får en massa intermittenta fel. Skulle gissa att din fellogg består av massor av fel, har jag rätt?

Jag hade liknande symptom som berodde på att det var kortslutning mot gods i kablaget till förardörren. I ditt fall så verkar kommunikationen till tankmätaren vara den som strular mest!?! Med ett schema över bussarna och lite kunskap om hur protokollet fungerar så borde det gå att felsöka.

Anledningen till SRS(airbag)-meddelandet beror på att detta vid någon gång blivit stört från någon av enheterna(kankse en krocksensor) vilket direkt blir ett permanent fel då det är säkerhetsrelaterat(detta är min tolkning).

OBS. Detta är en gissning, baserat på vad du skriver. Mitt tips är att du försöker framkalla felet(minnas hur/när det uppstår) Någon dörr på glänt, kört i en grop m.m.

Kan också vara så enkelt att en kabel sitter lite löst och glappar ibland.
Tyvärr besitter nog inte volvoverkstäderna sådan kompetens utan deras standardsvar blir "Du vet det där med datorer!" eller vi kan testa en programvaruuppgradering.

Mvh

Jesper
Användarvisningsbild
av CarMan
vilka övriga felkoder fanns?
nått mer än indtrument gruppen som dör/slutar att fungera.

det fel du har är säkert inte permanent & då är felsökningen svårare. Man kan i normala fall mätasig fram till felet, men im felet bara uppträder ibland så fins det ju bara möjlighet att mätasig fram tilll felet just när det uppstår & det är där problemet ligger.

ända sättet att lösa att sådant fel är att låta verkstan ha bilen en längretid & köra med den, så kan dom mäta när felet inträffar.
av Knasen
Kolla CAN(låghastighet) bussen genom att ansluta en Ohm meter i obd-uttaget, kolla var du ska koppla in den. När du kopplar in den SKALL du göra bilen strömlös dvs koppla bort batteriet. När du mäter skall du 60 ohm på mätaren, har du det kan du utesluta datanätverket DIM= Instrumenet DDM=Förardörren PDM=Passaredörren. Troligt vis så ligger felet före instrumentet eftersom den sitter på samma CANBUSS OBS nu menar jag nätverket och inte själva instrumentet,

Jag antar du har ett felaktigt värde på ohmmätaren om du har en kortslutning, eller avbråt på CAN-bussen. Kom ihåg att felet kan vara precis var som helst. Och gör om mätning ett par gånger för att säkerställa resultatet.

Man kan säga så här att har du ett avbråt i nätverket så signaler försöker komma fram till DIM.en men det går inte. Jag skulle gissa på du har en kortslutnig eller dålig kontakt mellan CEM och DIM(sitter under instrumentbrädan vid pedalerna DIM,som i detta fallet är den första styrenheten efter CEM:en alla signaler från DIM kommer inte fram dvs. Dina framdörrarDDM/PDM din Airbag ligger efter så att den påverkas åx fast den ger signaler till dej att något inte står rätt till, men det är inget fel på Airbagen utan bara datasignalerna som saknas, din innerbelysning krånglar säkert oxå(UEM)
Användarvisningsbild
av s80
hej!

jag har inte problem med innerbelysningen, men innerbel.blinkar ngt samt instrumenteringen som om batteriet är dåligt, kan allt detta bero på för dålig strömförsöljelse dvs batteriet??
av Knasen
Blinkar innerbelysning samtidigt med instrumenteringen?, Att batteriet är dåligt, har jag svårt att tror, för att skulle batteriet vara dåligt skulle dels du få ett meddelande i inforutan, bilen håller koll på batteriet, den ända gången bilen använder batteriet är vid start av motor, annars så tar bilen sin ström från generatorn som förser bilen med ström hela tiden och laddar batteriet. Batteriet ger även ström när inte generatorn inte förse bilen tillräckligt med ström som t.ex En kall vinter dag, du behöver stolsvärme, defrostern i bakrutan, värme i bakspeglarna go bra låt som du lyssnar som gärna höjer steron för lyssna och sjunga med :D då behöver bilen mycket ström och då hjälper batteriet till med den ström som behövs vid det tillfället.

Men åter till problemet, jag tror problemet sitter i CAN-bussen, enligt mitt förra inlägg. Att kolla med Ohm-mätaren är ett snabbt sätt för att kolla om nätverket har kontakt, finns det kontakt så går man på att kolla om varje styrenhet har ström, via ett kopplingsschema går det att utröna vad som vad. Plocka ut instrumentet och kolla bakom om trådarna är hela. Ställ ratten i 45 grader och ta bort den övre rattkåpan, om ramen runt instrumentet är fastskruvad(sitter ramens överdel(Torx 25)) ta ut hela ramen. Det sitter en skruv i varje hörne av instrumentet, skruva loss dom ta ut instrumentet, en liten kontakt med 6 el 8 trådar kommer du se varav 2 är vita och 2 gröna (CAN-bussen) dom sitter brevid varandra och blir tvinnade den ena går till CEM:en och vidare till ODB-utaget. Den andra går vidare ut nätverket. Kolla på kontakten vid DIM:en om du ser något konstigt, lösa trådar eller dylikt
av Knasen
Kom på en annan sak, hade du inte problem med telefonen i ett annan tråd? nätverket hänger ihop med telefonen (PHM) börja med att kolla där.......

Har fått felkod P2600 "Powertrain coola[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Hör det vid 1500 rpm, stillastående och[…]

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Har nu under några laddningar märkt a[…]