Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska precis installera kupéuttag till motorvärmaren och läste på AUDI-forum att kupévärmaren ibland utlöser larmet på vissa Audi-modeller. Tydligen så reagerar rörelsesensorn när varm luft strömmar ut från värmaren. Är detta ett problem som finns på Volvo med? Har en S60.

God fortsättning. Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har inte haft några problem med detta iaf. Har en S80-00 men det ska nog inte spela så stor roll. Kanske inte ska blåsa rakt på sensorerna i så fall. Jag har min värmare placerad på golvet på passagerarsidan och har den riktad emot ryggstödet på sätet.
av KalleH
Okej:) Jag tänker montera den på väggen på mittkonsolen så att säga vid passagerarens fötter/ben, det borde ju funka då.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har min ståendes på kardantunnel i baksätet, så den blåsr rakt upp på rörelsedetektorn, men än så länge inget larm...

/L
av KalleH
Okej vad bra. Finns det nån "optimal" placering av kupévärmaren för att det ska bli så bra uppvärmning av hela bilen som möjligt, hade ju tänkt placera den på väggen där fram så den inte är i vägen men det kanske är dumt.

En annan fråga från en som inte använt motorvärmare innan, men hur lång tid innan bör man sätta på den, räcker en timme för att smälta bort frost från rutorna och få motorn och kupén varm?
Användarvisningsbild
av Gizz
KalleH skrev:En annan fråga från en som inte använt motorvärmare innan, men hur lång tid innan bör man sätta på den, räcker en timme för att smälta bort frost från rutorna och få motorn och kupén varm?
Det beror ju ganska mycket på hur pass kallt det är. Enligt vad Energimyndigheten säger är 2 timmar max för att det ska vara miljövänligt optimalt. Det finns fina diagram med generell verkningstid på deras hemsida.
Mitt uttag på parkeringen har tidur med 2 timmar som tid för drift. Så jag kan inte köra kortare tid typ.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har aldrig hört någon som haft just det problemet med larmet på volvo så det bör vara grönt.
I min saab har jag däremot fått tejpa över sensorerna för att kunna köra kupévärmaren.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mats A
Min morbror har faktiskt det problemet i sin S80-07 men i min XC70 har jag inte haft några problem
av KalleH
Tack för alla svar. Då borde det vara lugnt med andra ord. Är det någon som vet hur rörelsesensorn funkar, vad är det som utlöser den? Går den på temperaturskillnader?
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]