- ons 02 jan 2008, 11:32
#162479
Min far köpte original ok och bytte.. innan garantin är ute så kärvar dom i hävarmarna igen.. När han fått sin 3:dje omgång så förklarade man på VAG att så är det.. Det är bra saker men fel miljö..
Min far tröttnade och jag hörde av mej till NOBTEC i norrköping. Min far köpte 2 utbytesok där denna gången (kostar som ett ok på VAG) När vi står där förklarar min far för mannen bakom disken att han verkligen hoppas det inte ska kärva. Då säger mannen att: VI renoverar ju våra ok själva. Vi använder alla delar som vanligt UTOM tätningarna till axlarna. Den typen av gummi som man använder i satserna fäller ut ihop med saltet och gör att axlarna kärvar. Vi har tagit fram egna tätningar som tål saltet så att det verkligen inte ska kärva.
Min far hade lite misstankar då han har VAG original i tankarna.. :idea:
MEN hör och häpna.. nu är det 5:e året oken går i ur och skur, inga problem i bilprovningen och inget gjort. Det bara tutar och går. Bilen rullar ungefär 2800mil/år.. jag vet nu ett antal bekanta som kör med deras renoverade ok och samma där.. det bara rullar som det är tänkt..
Allt detta för att nån renoverat SERIÖST med rätt saker för rätt miljö..
Så det är inte konstruktionen som sådan utan materialet man använder.
III skrev:Någon skrev att kanske vore det bättre med den konstruktionen som påverkar färdbromsbelägg typ 440:n. Absolut inte, betydligt mera bekymmer med den kontruktionen, släpper limningen så monterar man nya belägg och smörjer lederna till expandrarna, på den andra konstruktionen får man i regel byta ok när det börjar och krångla, och tro mig, det gör den konstruktionen, och det kostar mycket. bara och se på Volvo 400 serien, Audi, Saab, ja listan kan göras lång på bilar med den typen, tyvärr billigare och tillverka så den blir vanligare.Vad som är lite roligt i sammanhanget är att det är så otroligt lätt att åtgärda problemet som är på audis typ av ok..
Nu undrar ni vad jag har för belägg för och skriva detta, jo Tio år som Besiktingsman på Bilprovningen.
Mvh M
Min far köpte original ok och bytte.. innan garantin är ute så kärvar dom i hävarmarna igen.. När han fått sin 3:dje omgång så förklarade man på VAG att så är det.. Det är bra saker men fel miljö..
Min far tröttnade och jag hörde av mej till NOBTEC i norrköping. Min far köpte 2 utbytesok där denna gången (kostar som ett ok på VAG) När vi står där förklarar min far för mannen bakom disken att han verkligen hoppas det inte ska kärva. Då säger mannen att: VI renoverar ju våra ok själva. Vi använder alla delar som vanligt UTOM tätningarna till axlarna. Den typen av gummi som man använder i satserna fäller ut ihop med saltet och gör att axlarna kärvar. Vi har tagit fram egna tätningar som tål saltet så att det verkligen inte ska kärva.
Min far hade lite misstankar då han har VAG original i tankarna.. :idea:
MEN hör och häpna.. nu är det 5:e året oken går i ur och skur, inga problem i bilprovningen och inget gjort. Det bara tutar och går. Bilen rullar ungefär 2800mil/år.. jag vet nu ett antal bekanta som kör med deras renoverade ok och samma där.. det bara rullar som det är tänkt..
Allt detta för att nån renoverat SERIÖST med rätt saker för rätt miljö..
Så det är inte konstruktionen som sådan utan materialet man använder.