Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70Mange
Hej,

Jag har en V70 2.4D (D5) Automat som jag motormässigt är jättenöjd med. Men det finns en sak som gör mig lite fundersam. Om jag gör kick-down tar det ganska precis 1.5 sekunder innan det händer någonting. Därefter hoppar bilen iväg som en känguru och ger full gas. Är det normalt beteende för den motorkonfigurationen?

När jag pratade med Bilia om det berättade dom om att växellådan 'lär' sig körsättet hos ägare och eftersom jag köpt en begagnad bil så kunde jag nollställa minnet och 'lära om' växellådan. Jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad (på att det tar 1.5 sekunder innan något händer vid kick-down) men är det någon som provat det?

Mvh
/V70Mange
De har rätt till visd del. Märker om jag länge kört lugnt så är den lite srg men efter ett par repor så reagerar den snabbare men 1, 5s låter lite mycket kanske. Sedan beror drt ju hur snabbt du kör dieslarna är ju inte direkt dragvilliga på höga varv

På din allra flesta motorer finns en plugg a[…]

Köp en begagnad spegel och flytta över d[…]

V50 T5 startar inte varm

Ja den går runt som den ska utan att tä[…]

Problem löst! En träklubba och en mass[…]