Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsSvensson
Tjena
Gäller en XC90 04'a 28000mil.

När jag släpper gasen eller gasar till när bilen rullar hör jag ett svagt klickande och märker att där är nåt med drivningen som glappar/inte hänger med riktigt. Liksom slår till när den börjar driva igen. Inga andra missljud eller så.
Svårt att förklara så jag hoppas att nån fattar :-) .
//Mats
av Volvosson
Är inte helt insatt i XC90.

Du bör först byta övre/bakre och nedre/främre momentstag,
om dessa aldrig varit bytta. Där finns ofta glapp (utan ljud).

Men när det gäller V70 N finns ofta glapp i kraftöverföring.
Glappet känns så som du beskriver det, men är svårt att
exakt lokalisera. Det kan glappa i drivaxlarnas knutar -
Yttre eller inre. Det kan glappa i yttre eller inre splines.
Lös infästning drivaxel/nav (skruv på V70N) är inte ovanligt,
och ger ofta ökat glapp i yttre splines, och kan ge ljud.

Verkar ha varit dålig precision med visst glapp/slack från fabrik.
Möjligen gjordes nån konstruktionsmiss då drivaxlarna togs fram.

Vissa ägare har stört sej på detta glapp och monterat nya drivaxlar,
och sen ibland funnit att glappet fortfarande finns kvar trots nya delar.
av dieselkenneth
Troligtvis centrumbulten som vojje skrev. Är en sträckbult och ska bytas om den varit lös. Enkelt jobb peta bort navkapseln med en skruvmejsel så kommer du åt du behöver inte ens ta bort hjulet eller hissa upp bilen. Troligtvis det enklaste reperationsjobbet på bilen , tex byta glödlampa är betydligt svårare. För v70 ska den dras med moment 35 nm först sedan 90 grader (1/4 dels varv) har för mig att det är samma för xc90
av MrCougar
Mats, du ska vara jätteglad. Den dagen du behöver byta ex v ABS krans , hjullager eller drivknutsdamask/drivknut kommer du att kunna peta ut drivaxeln skapligt lätt efter som det finns lite glapp. Det är de du hör. Dessa bilar är förknippade med en olägenhet, nämligen att det kan bildas sk "Passningsrost" i mellan drivknutens splines och hjullagrets splines . Vid montering är de YYYYYYYYYYters viktigt att man smörjer dess med rätt medel , ex v volvo orginal keramiskt medel ( har inte art nr just nu tillgängligt) eller https://www.mekanika.se/produkt/skf-lgaf-3e/tbh-110083

Men detta kan inträffa ändå och då sitter drivknutens ände som Berget i hjullagret. Det finns fler videos på youtube om detta fenomen. ibland kan man behöva hydrauliska avdragare eller verkstadspress för att sära på dessa. Det kommer du att slippa :-) . Det fanns tidigare instruktioner i vida att man skulle dra en tunn sträng med loctite på yttersta delen vid ihopmontering. Det fanns också nån typ av mellanlägg/bricka som man använde men den utgick tror jag. Men jag kan lova dig att det är mycke bättre att höra de lilla klicket än att hamna i det andra läget. man kan mycket lätt kolla statusen genom att vid bilen peta bort navkapseln, markera med exv tuscgpenna ena hörnet på centrumbilten och vid godset i navet ( OBS ej brickan, då den roterar fritt) samt lossa 3-4 varv, därefter trycka/knacka på bultskallen. Om den då kryper in motsvarande del som skruven vandrat mot dig då du lossade den är allt ok. Då kan man skruva tillbaka den tills markeringen stämmer. Är man förtänksam och ska ha bilen kvar en längre tid är de ganska smart att skruva ur skruven o peta in axeln så långt det går, därefter stryka på ett tunt lager "antifrettingpasta" , jag brukar använda biltemas metallfri pasta
://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fette ... 2000037637 då har man säkrat upp att kommande underhåll/rep inte kostar skjortan och eller blir komplicerat.
Vill man fördjupa sig kan man läsa https://az666937.vo.msecnd.net/32/894ea ... 6f7b3d.pdf
Detta är ett vanligt förekommande problem inom i stort sett all mekanik där de uppstår vibrationer och där de är små spel.
Jag trodde mina splines var helt förstörda efter som de satt så hårt så verkstadspressens manometer stod på 48 ton innan det släppte. Ljudet av smällen då de släppte hördes till o med utanför verkstan. Men stålborste + 556 så var de som nya igen. Har rullat 6 K mil sedan dess. Ska man använda sådana krafter måste man ansätta mothåll på rätt ställen . Däremot fick jag byta hjullager. Lycka till
av MatsSvensson
Har tyvärr inte hunnit kolla på det än.
Har bytat framhjulslager, bromsklossar och abskrans fram. Så där är lite mindre missljud nu iallafall.
Nästa projekt är att kolla där bak :-D
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?