Mats, du ska vara jätteglad. Den dagen du behöver byta ex v ABS krans , hjullager eller drivknutsdamask/drivknut kommer du att kunna peta ut drivaxeln skapligt lätt efter som det finns lite glapp. Det är de du hör. Dessa bilar är förknippade med en olägenhet, nämligen att det kan bildas sk "Passningsrost" i mellan drivknutens splines och hjullagrets splines . Vid montering är de YYYYYYYYYYters viktigt att man smörjer dess med rätt medel , ex v volvo orginal keramiskt medel ( har inte art nr just nu tillgängligt) eller
https://www.mekanika.se/produkt/skf-lgaf-3e/tbh-110083
Men detta kan inträffa ändå och då sitter drivknutens ände som Berget i hjullagret. Det finns fler videos på youtube om detta fenomen. ibland kan man behöva hydrauliska avdragare eller verkstadspress för att sära på dessa. Det kommer du att slippa

. Det fanns tidigare instruktioner i vida att man skulle dra en tunn sträng med loctite på yttersta delen vid ihopmontering. Det fanns också nån typ av mellanlägg/bricka som man använde men den utgick tror jag. Men jag kan lova dig att det är mycke bättre att höra de lilla klicket än att hamna i det andra läget. man kan mycket lätt kolla statusen genom att vid bilen peta bort navkapseln, markera med exv tuscgpenna ena hörnet på centrumbilten och vid godset i navet ( OBS ej brickan, då den roterar fritt) samt lossa 3-4 varv, därefter trycka/knacka på bultskallen. Om den då kryper in motsvarande del som skruven vandrat mot dig då du lossade den är allt ok. Då kan man skruva tillbaka den tills markeringen stämmer. Är man förtänksam och ska ha bilen kvar en längre tid är de ganska smart att skruva ur skruven o peta in axeln så långt det går, därefter stryka på ett tunt lager "antifrettingpasta" , jag brukar använda biltemas metallfri pasta
://
www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fette ... 2000037637 då har man säkrat upp att kommande underhåll/rep inte kostar skjortan och eller blir komplicerat.
Vill man fördjupa sig kan man läsa
https://az666937.vo.msecnd.net/32/894ea ... 6f7b3d.pdf
Detta är ett vanligt förekommande problem inom i stort sett all mekanik där de uppstår vibrationer och där de är små spel.
Jag trodde mina splines var helt förstörda efter som de satt så hårt så verkstadspressens manometer stod på 48 ton innan det släppte. Ljudet av smällen då de släppte hördes till o med utanför verkstan. Men stålborste + 556 så var de som nya igen. Har rullat 6 K mil sedan dess. Ska man använda sådana krafter måste man ansätta mothåll på rätt ställen . Däremot fick jag byta hjullager. Lycka till