Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har fått ett fel på vår nyinköpta XC90, det låter "klonk klonk" nånstans i framvagnen på höger sida när vi kör över ojämnheter. Det här problemet känner jag igen från när vi hade en V70, då det var mer eller mindre standard att byta framvagnsdetaljer vid varje service. Detta beror troligen på att vi bor ute i skogen med väldigt dålig väg på vintern.

Men nu har vi köpt en XC90 -05 där vi har kvar några veckor på nybilsgarantin och 2 månader på mrf-garantin. Vad är det som gäller, räknas det här felet som normalt slitage eller kan jag hävda garanti ?

Ljudet fanns inte när vi köpte bilen för en månad sedan, så det har uppkommit i vår ägo, men vi har verkligen inte kört ovarsamt med den.

En annan fråga som uppstår är om verkligen inte XC90 är byggda för att köra där vägarna är lite sämre, det var lite anledningen att vi köpte en XC.
zooom skrev:Vi har fått ett fel på vår nyinköpta XC90, det låter "klonk klonk" nånstans i framvagnen på höger sida när vi kör över ojämnheter. Det här problemet känner jag igen från när vi hade en V70, då det var mer eller mindre standard att byta framvagnsdetaljer vid varje service. Detta beror troligen på att vi bor ute i skogen med väldigt dålig väg på vintern.

Men nu har vi köpt en XC90 -05 där vi har kvar några veckor på nybilsgarantin och 2 månader på mrf-garantin. Vad är det som gäller, räknas det här felet som normalt slitage eller kan jag hävda garanti ?

Ljudet fanns inte när vi köpte bilen för en månad sedan, så det har uppkommit i vår ägo, men vi har verkligen inte kört ovarsamt med den.

En annan fråga som uppstår är om verkligen inte XC90 är byggda för att köra där vägarna är lite sämre, det var lite anledningen att vi köpte en XC.

Det där kan nog diskuteras
Det bästa är om man vet exakt vad som felat .
Men att ha en bil odet redan börjar klonka efter 1 månad då tycker man att garantin ska gälla. En del garantier täcker allt första månaden.
Fråg handlar man vet ju aldrig det kanske kan gå
av tkntkn
Att det klonkar i framvagnen på XC90 är bara att vänja sig vid, det bara är så det smäller, klonkar och knakar, i min är det även i bakvagnen. Jag tror inte den är tillverkad för ngn vidare terrängkörning utan det är mer en image man säljer med denna modell. Jag hade iallafall inga funderingar på att köra i terräng mer än den lilla terräng som är i Idre runt stugan på vintern...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag hade ett klonk från höger bak på min xc90. Fick tips av volvoverkstaden att det kunde vara grus som lagt sig vid fjädern. Jag tog tryckluft och blåste rent runt fjäder och fjäderskålar. Det blev knäpptyst :) Det klonkar ingenting från min bil och den har gått 17500 mil..
av zooom
tkntkn skrev:Att det klonkar i framvagnen på XC90 är bara att vänja sig vid, det bara är så det smäller, klonkar och knakar, i min är det även i bakvagnen. Jag tror inte den är tillverkad för ngn vidare terrängkörning utan det är mer en image man säljer med denna modell. Jag hade iallafall inga funderingar på att köra i terräng mer än den lilla terräng som är i Idre runt stugan på vintern...
Jag har inte köpt bilen för terrängkörning, för detta har jag en höjd Hilux, däremot har vi dåliga vägar här ute så att jag hade väntat mig att den skall hålla för lite gropar i vägen iallafall.
av zooom
mikeyman35 skrev:Jag hade ett klonk från höger bak på min xc90. Fick tips av volvoverkstaden att det kunde vara grus som lagt sig vid fjädern. Jag tog tryckluft och blåste rent runt fjäder och fjäderskålar. Det blev knäpptyst :) Det klonkar ingenting från min bil och den har gått 17500 mil..
Jag kom att tänka på detta ett tag efter jag skrev inlägget och jag tog bort hjulet och spolade rent med högtryckstvätten och nu låter det inget längre :-)
Användarvisningsbild
av bjornw
Det finns en uppgradering du kan göra på din XC90 som tar bort klonk och vägljud från fjädrarna fram. Man byter ut fjäderbenssätet mot ett som är isolerat med gummi. Fråga hos din Volvoverkstad, för oss kostade det drygt 4000 kr.

Om det var värt det? Tveklöst! Vi har en MY-05 som gott drygt 3000 mil när vi köpte den i somras. Den kändes verkligen ny och fräsch, men slamrade som en gammal V70 samt hade högt vägljud. Skillnaden med uppgraderingen var enorm. Vi fick hälften betalt av försäljaren men nu när jag vet resulatet skulle jag utan tvekan kosta på 4000.

Vi kör också på ganska dåliga vägar och det klonkar inte från hjulupphängningen längre. Däremot fortplantar sig smällar från däcken, speciellt vid tvära och skarpa gupp (typ potthål), mer än vad man kan förvänta sig av biltypen. Tex nya XC70 och Touareg är mycket bättre på sånt medans X3, X5 och Allroad är ännu sämre.

Det jag saknar mest är en riktig diffspär eller en torque sensing diff bak. Med det skulle man ta sig fram markant bättre. Svagt att Volvo inte ens har en som tillbehör/tillval.
av zooom
Tack för tipset bjornw ! Skall kolla med volvoverkstaden den dagen det börjar låta i den igen !

Annars då, är ni lika nöjda med bilen förutom möjligen bränsleförbrukningen som vi är ?
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]