Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är ju en träratt med R-centrum. Om airbagen redan sitter i bör det väl bara vara "plug-and-play"?
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
XC90_Executive skrev:Det är ju en träratt med R-centrum. Om
airbagen redan sitter i bör det väl bara vara "plug-and-play"?
Tänkte jag oxå. Men jag vet inte hur många kontaktstycken som går in i
den vanliga fyr-ekrade ratten.

Så här ser framsidan ut:

Bild

Och baksidan:

Bild

Det är den gröna kontakten jag syftar på. Hur ser det ut på den vanliga
fyr-ekrade modellen? Är det bara PnP så är det ju bara att slänga på den.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hmm....nu blev jag osäker. Jag tror att den kommer passa rätt av, men jag är inte säker.

Här finns lite instruktioner.

Är du inte helt säker så låt någon Volvoverkstad göra det. Är ju grymt noga iomed airbagen.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Kontakterna och allt borde nog passa rakt av sen är det en annan sak om funktionerna blir rätt om du har nya rattknapparna, airbagen låter jag vara osagt då jag inte har någon erfarenhet av denna.

Då rattknapparna styrs via CAN nätet (volvos digitalsignaler) så är det inte säkert att de nya rattknapparna fattar vilka signaler bilen sänder ut. Signalringen (alltså kablarna går att använda oavsett, om INTE kontakterna är annorlunda) men det har jag svårt att tro i sånnafall kan du behöva knappar från din årsmodell på bil.

Det enklaste är att plocka bort allt och sätta dit det nya och testa!! Då volvo själva inte verkar ha hum om vad som passar vart!
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Har inte monterat än. Men enl. Volvos broshyr på kompletterande
material så har jag redan allt som man behöver köpa till ratten.
Då borde det vara PnP...

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]