Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en S80 2.9 -2003 som verkar tappat minnet. Den godtar inte nyckel för start nu.
Och det är ju synd då jag hade hunnit få den i bra bruksskick i övrigt.

Vrids nyckel aktiveras inte startmotor. Fjärr fungerar att låsa/låsa upp.

Vilka verkstäder eller andra förmågor kring Stockholmsområdet skulle ev kunna få liv i min S80
eller ge tips om något hjälper förutom omprogrammering ?

Och vad kan det kosta ? Svenskreggad men har ursprung som flyttgods från Spanien så den har lite udda spec
som inga strålkastarspolare eller stolsvärme. Troligen tllverkad i Volvo's Gent-fabrik.

FInns 2 mil öster om Norrtälje (Gräddö)
Om jag minns rätt så ska startmotorn gå och bilen tända till några sekunder även om din immobiliser är defekt (tappat minnet) Har du testat med en annan nyckel? Kommer det upp något felmedelande i displayen? Annars är det väl mest troligt att det är glappkontakt vid kabelskon vid startmotorn, den lilla kabelskon som får startimpuls från tändningslåset.. Länk till Youtube för att lösa problemet om det skulle vara glappkontakt

Startmotor helt död om den inte får kontakt med chipet i nyckeln. Stod vid rödljus vägarbete/sprängning så slagit av motorn , när jag skulle starta gick nyckeljäveln sönder(pirat stilletnyckelskal) försökte starta med nyckeln men helt död innan jag letat upp chippet från golvet och höll det vid tändningslåset.
Ja det är en bra tankeställare att kolla om ringen kring låset har elektrisk kontakt och läser nyckeln.
Jag provade slå på tändning och manuellt sätta ström på startmotorn så den drog motorn runt men inget tänder då.
Det finns två nycklar. Det finns en immobilizer-felkod som kommer upp.
Jag skall kolla aktuell ODB-felkodsresultat och återkomma med det.

Hej! Vart kan jag få tag i en ny antenn till[…]

Nya knuten Snapchat-321211097.jpg Snapchat-5676[…]

Körde i limpmode till Luleå.. nåt[…]

Svårlösta vibrationer

Man önskar ju att det fanns företag som […]