Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Knäppningarna kommer med ganska precis 10 Hz. Tomgångsvarv brukar väl vara 660 rpm dvs 11 varv per sekund. Ett knäpp per vevaxelvarv alltså om tomgången ligger lite lågt på 600 rpm.
Kolla att det inte fastnat något på remskivan på vevaxeln, låter lite som om multiremmen snäpper emot något.
AC-kompressorn går väl med ungefär samma varvtal, jag tror att remskivan är ungefär lika stor som den på vevaxeln. Servopumpen har nog också ungefär samma diameter på remskivan, samma varvtal alltså. Det är väl inte så att något under huven tar emot servopumpens remskiva?

Edit: nej vänta nu, tomgångsvarvet om det är B5244 ligger väl på 880 rpm? Måste isåfall vara någon apparat med större remskiva än vevaxeln för att det ska bli 10 Hz. Kan kika i min gamla V70 imorgon :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Hej tack för svar, ac är avslagen och har försökt lyssna med en metallstång mot örat på ac, servo och generator, hör ingenting som liknar detta ljud. Kan det vara grenrörsläckage? Eller läckage i muff mellan grenrör och katalysator. Riktigt svårt att lokalisera. Måste nog ta upp den på lyft.

Låter inget speciellt när jag öppnar oljelockt under gång. Locket ligger dessutom helt stilla.
Fredrixon skrev: Igår, 21:50 Kan det vara grenrörsläckage? Eller läckage i muff mellan grenrör och katalysator.
Frekvensen stämmer dåligt. Har du en bensinfemma så tänder 5 cylindrar per 2 vevaxelvarv dvs 2.5 avgaspuffar per varv. Med 880 rpm så borde man alltså höra 36 Hz. Och avgaspuffar från en enda cylinder borde ge 7.3Hz. Och det här är nästan exakt 10 Hz, inget stämmer
Men testa föralldel att plugga avgasröret med en trasa. Läcker det någonstans så börjar det pysa rejält inom ett par sekunder på tomgång.

Det borde gå att spåra upp vad det är som låter genom att mäta remskivornas diameter. Behövs en som har 46% större diameter än remskivan på vevaxeln för att ljudets frekvens ska stämma förutsatt att det är 880 rpm tomgångsvarv.
Undrar om inte servopumpen har ganska precis den diametern på remskivan?
Vad låg tomgångsvarvet på när du filmade?
Det finns folk här som lyfter av multirib-remmen för att se (rättare sagt höra) om missljud försvinner

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]

@Steffe3 , Ja kanske känner den av mer, f&ar[…]

EX30, påstår dom.

Första gången jag ser en EX30 Cross Cou[…]

Semestern börjar idag så inatt rulla[…]