Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är på semester i Sörmland (bor i Umeå). På väg ner körde jag i fredags över ett djur på motorvägen. Stort som en katt eller räv. Det blev en rätt ordentlig smäll som hördes under bilen . Jag har en S60 D5 -05.

Det märktes först ingenting och bilen fungerar som den skall. Dock hörde jag senare ett ordentligt skrapljud. Det hörs i lägre hastigheter och försvinner helt när jag kör över 80 km/h.

Stannade och undersökte bilen. Hel i fronten men i mitten av bilen hänger nån sorts svart list ner från ungefär mitt på bilen och ut från den hänger en till list sliten i trasor (syns tydligt på bilderna).

Har inte besökt verkstad än och är inte ens säkert de har tid. Ska vidare till Jönköping på onsdag. Ca 280 km körning.

Vågar jag köra med den så här?
Vad kan det vara för något som gått sönder? Funktion på bilen? Den fungerar som sagt utan problem. Bara att folk vänder sig om och tittar när man kommer :-)
IMG_0556.jpeg
IMG_0556.jpeg (4.39 MiB) Visad 278 gånger
IMG_0559.jpeg
IMG_0559.jpeg (4.51 MiB) Visad 278 gånger
IMG_0562.jpeg
IMG_0562.jpeg (4.87 MiB) Visad 278 gånger
IMG_0564.jpeg
IMG_0564.jpeg (4.06 MiB) Visad 278 gånger
IMG_0565.jpeg
IMG_0565.jpeg (3.08 MiB) Visad 278 gånger
IMG_0566.jpeg
IMG_0566.jpeg (2.43 MiB) Visad 278 gånger
En plastkåpa som gått sönder.
Hissa upp bilen och skruva av resten så slipper du skrapet.
Kåpan är ju redan fördärvad så att den går mer sönder behöver du knappast bry dig om mer än att folk tittar.
Men det kan väl vara intressant att titta under för att se om nått annat gått sönder.
Men jag tror inte det e några problem att köra vidare

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

Kör upp högra hjulen på en hög trottoarkant, åla in under bilen och häng upp resterna av plastkåpan så gott det går med ståltråd eller buntband..
Passa på att kolla att inte bränsle- eller bromsledningar är nedrivna, det är betydligt allvarligare.
Som Malajo skrev, det torde inte vara några problem. men kan vara bra att hissa upp eventuellt kolla med ditt försäkringsbolag och få det fixat efter semestern eller så. vi kan ju inte se exakt vad mer som tagit stryk utifrån den bilden. förutom då listen men sen vad listen gör vågar jag inte säga. och det som är under kan vi inte heller så men.. sålänge det inte tagit hål underifrån så skall det klara sig till umeå igen.
Det som ramlat ner är förmodligen kåpan som skyddar och håller bränsleslangarna på plats, jag skulle personligen inte åka vidare utan att kolla att de sitter fast och att det inte läcker bränsle

Samma sak när man drar släpkärra. […]

Vilken inre styrled passar?

Lättare kanske att läsa av WIN-numret, d[…]

Problem med trafikinformation RTTI

På själva kartsegmentet ser du versions[…]

Balans ljudsystem

Tack så mycket för bilderna :-) Visst[…]