Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1612368
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig stt en så stor motor som en 2.4L femcylindrig bensinare har så lätt för motorstopp?
Har kört många bilar i mitt liv men denna är grymt känslig när man ska iväg antingen framåt eller bakåt.
Att bara släppa upp kopplingen utan gaspådrag leder nästan till motorstopp hur försiktig man än är.
Alternativet är att röra gaspedalen men då verkar den vara överkänslig så det blir ett svårbemött ylande från motorn.
Är det rengöring av gasspjället som behövs eller finns det något annat botemedel???
Har svårt att tänka mig att bilarna var så här när de var nya?
Och tar man sig iväg blir det nästan burnout när man nuddar gaspedalen med uppsläppt koppling på ettan och tvåan.
Volvo 740in på gården känns som att den har ett ton mer vrid vid startmomentet.
Så här vill jag inte ha det, hjälp!
#1612412
Drag läget på dessa bilar med manuel låda är jätte svårt att hitta. Tog mig 2 år och åtskilliga kärringstop innan jag bemästrar det lite. Men ännu händer det ibland speciellt vid start i backe. 740 jag hade innan var en barnlek att starta med.
#1612441
Kopplingsgivaren styr såvitt jag vet bara när farthållaren ska gå ur..

Kolla att gasspjället inte klibbar fast
Vakuumläckor, fel i evap-ventil eller support air valve (om du har en sån) får tomgångsregleringen att dra iväg. Blir rätt tomgångsvarv men fel så fort du rör gasen. Adapteringen nollställs om man kopplar bort batteriet en minut
Kolla också att vakuumslangen till map-givaren inte har fått torrsprickor
#1612447
Erik Å skrev:Kopplingsgivaren styr såvitt jag vet bara när farthållaren ska gå ur..

Kolla att gasspjället inte klibbar fast
Vakuumläckor, fel i evap-ventil eller support air valve (om du har en sån) får tomgångsregleringen att dra iväg. Blir rätt tomgångsvarv men fel så fort du rör gasen. Adapteringen nollställs om man kopplar bort batteriet en minut
Kolla också att vakuumslangen till map-givaren inte har fått torrsprickor
Kopplingsgivaren är en potentiometer och ohmmäter man den så ändras värdet beroende på hur mycket kopplingen trycks ner mer än bara en on/off givare
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]