Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Har ett problem med att bromsen på höger fram ligger på hela tiden. Upptäckte det idag.
Har inte hunnit ta av fälgen och kolla något, men kan det bara vara att bromsbelägget är slut eller är det något mer allvarligt fel??

Bilen i fråga är en v70n -02a
av Psyko
bjornsson skrev:Har ett problem med att bromsen på höger fram ligger på hela tiden. Upptäckte det idag.
Har inte hunnit ta av fälgen och kolla något, men kan det bara vara att bromsbelägget är slut eller är det något mer allvarligt fel??

Bilen i fråga är en v70n -02a

För att ta reda på någonting måste du ju ta isär bromsen och kontrollera.
Användarvisningsbild
av Eson
Möjligt viss ett ok..eller nån glidpinne lättas att ta ner och kolla om det går lätt och fint:)
Användarvisningsbild
av bjornsson
Efter lite stök i garaget idag så verkar det som om oket inte riktigt funkar som det ska, den inre bromsklossen har legat på och den var nedsliten till max, har suttit och borstat bort lite skit och sånt och plockat bort "glid delen" och smörjt lite på glidpinnarna så nu hoppas jag den inte ska låsa sig igen. Så måste iväg och köpa nya klossar i stan imorgon och tänkte kolla på mekonomen och de har ATE (824kr) och Mintex (498kr) Det står "Bromsbeläggssats fram" betyder det både höger och vänster sidan eller är det bara ena sidan?
Ska även kolla på bilbolaget vad original kostar.

Men vilka av de två på mekonomen är att rekomendera?

Funderar också på om skivan kan ha tagit mycket stryk med tanke på att jag körde några mil igår innan jag kom hem och upptäckte att bromsen låg på och det var rätt varmt, hur kan man enklast kolla så den fortfarande är ok?
Användarvisningsbild
av Nexus
bjornsson skrev:Efter lite stök i garaget idag så verkar det som om oket inte riktigt funkar som det ska, den inre bromsklossen har legat på och den var nedsliten till max, har suttit och borstat bort lite skit och sånt och plockat bort "glid delen" och smörjt lite på glidpinnarna så nu hoppas jag den inte ska låsa sig igen. Så måste iväg och köpa nya klossar i stan imorgon och tänkte kolla på mekonomen och de har ATE (824kr) och Mintex (498kr) Det står "Bromsbeläggssats fram" betyder det både höger och vänster sidan eller är det bara ena sidan?
Ska även kolla på bilbolaget vad original kostar.

Men vilka av de två på mekonomen är att rekomendera?

Funderar också på om skivan kan ha tagit mycket stryk med tanke på att jag körde några mil igår innan jag kom hem och upptäckte att bromsen låg på och det var rätt varmt, hur kan man enklast kolla så den fortfarande är ok?
En satts är till båda sidor. Är skivan inte blåanlöpt eller om den har slagit sig så är det ingen fara :)
Användarvisningsbild
av bjornsson
grammse skrev: En satts är till båda sidor. Är skivan inte blåanlöpt eller om den har slagit sig så är det ingen fara :)
ok, vilken utan de två på mekonomen är att rekomendera, den dyrare eller? Vad kostar original ungefär?

Skivan ser ut som vanligt, inge tecken på att den börjat blivit blå. Syns det tydligt om den slagit sig?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du känner om det skakar i ratten när du bromsar. Går att mäta med indikatorklocka om man skruvar fast skivan med hjulbultarna + mellanlägg och snurrar på den, men enklast är väl att provköra. Skakar det inte är det ok.
Användarvisningsbild
av Nexus
bjornsson skrev:
grammse skrev: En satts är till båda sidor. Är skivan inte blåanlöpt eller om den har slagit sig så är det ingen fara :)
ok, vilken utan de två på mekonomen är att rekomendera, den dyrare eller? Vad kostar original ungefär?

Skivan ser ut som vanligt, inge tecken på att den börjat blivit blå. Syns det tydligt om den slagit sig?
du kan även få lite vibbrationer i bromsarna om skivorna är slitna med en ganska tjock kant som det tar ett tag innan de nya klossarna sliter in sig mot.Sen om de dyrare klossarna på mekonomen är bättre har jag inget svar på men kan tänka mig att volvo inte tar 800 för ett par klossar fram(hoppas jag) :shock:
får du vibbar så kan det ju gå att svarva av skivorna lite. Bra mycket billigare än att byta till nya skivor.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag hade samma problem som du med att oket "hängt upp" sig. Fixade och donade men det var tyvärr så att oket var kass. Enligt min volvohandlare är det inte helt ovanligt att det oket går sönder.
Med detta inte sagt att det är så illa för dig men håll lite koll på detta. Det funkade i ca 1 månad innan mitt problem uppstod igen. Jag började med att smörja upp och byta belägg men det hjälpte som sagt bara i 1 månad.
av Infide
Jag gav 1700 för en sats runtom på volvo, så jag tror fram gick på ungefär 900 kr.
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]