Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelleprinter
Beskrivning av felkod CEM-1A65

Volvo DTC CEM-1A64
Make: Volvo
Code: CEM-1A64

Definition:

Communication With The Differential Electronic Module (DEM).
Signal Missing

Description:
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the central electronic module (CEM) registers that communication with the differential electronic module (DEM) is not operating.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition has been on for more than 10 seconds.

Note! If CEM-1A6X diagnostic trouble codes (DTCs) are stored,
the central electronic module (CEM) must not be replaced as the diagnostic trouble code (DTC) indicates a communication fault in the Control area network!

Cause:
No power supply to the differential electronic module (DEM)
Open-circuit in the ground lead for the differential electronic module (DEM)
Contact resistance in the terminals
Open-circuit in the wiring for the CAN high speed network to the differential electronic module (DEM)
The differential electronic module (DEM) is not intended for this vehicle, for example a used control module with different software/hardware.
av Lelleprinter
Lägger till schema för DEM Differential Electronic Module och jordpunkt 31/46 placering för att ha det i samma tråd.
Växellåda Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).png
Växellåda Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).png (25.81 KiB) Visad 2150 gånger
31-46 stomanslutning.png
31-46 stomanslutning.png (47.68 KiB) Visad 2150 gånger
av Lelleprinter
Jag lade till bilden på jordpunkten så att du kan kolla den också när du mäter upp kablaget till DEM.

Min nästa fråga om DEM styrenheten är tex ärjat kan man plocka bort den och ändå köra bilen ?
Se filmen i länken nedan, om den stämmer överens med det som sitter på din bil så kan du inte köra utan DEM,
Det kommer att bli oljeläckage.
https://www.youtube.com/watch?v=adKwiZ2e0Qs
av Insane
Nu har jag mät upp kontakten till Haldex boxen och den ger 12v när tändningen är på, passa även på att mata på ström på haldex pumpen och den går också.

Är det DEM styrenheten (haldex) som gett upp tro då ?
av Insane
Har kontaktat en firma som lagar upp styrenheter och ska skicka in min på lagning, jag drog all felsökning för honom per telefon och han konstaterade att det är fel på styrenheten.

Återkommer när jag fått tillbaka den och meddelar hur det gick sen 🙈👍
av Insane
Har fått tillbaka styrenheten nu och det visade sig vara ärjad på kretskortet vilket gjorde att den inte fungerade som den skulle, därav framhjulsdriven.

Har dock inte monterat på den ännu för företaget som lagade den rekommenderade att byta oljepumpen olja och filter i Haldexen, då en äldre sliten pump kunde belasta kretskortet och bränna den.
Så ny pump olja och filter ska beställas och bytas innan styrenheten monteras på så uppdaterar då med allt hur det gick sen 👍
Elpriset

Jag tror man räknar bort laddning av bil.

Dagens Blocket Bilar.

Import 28 ägare nja är nog ingen lysande[…]

Generator-hjulet har absolut ingen frikopplingsfun[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standard[…]