Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dubble86
#1602923
Hej allihopa.
Har lite krångel med min Volvo S80 från 2000 2.4 170 hk.
Problemet började med att jag körde ner i ett gupp med båda däcken i helgen då det var vatten över vägen så man såg inte hålen.
Och efter det blev motorn att gå dåligt, motorlampan började lysa och varna att jag skulle köra sakta och motorservice omgående.

Så misstänkte ganska snabbt tändspole. Men tycker det är konstigt att det händer direkt efter jag kört ner i ett rejält gupp.

Varför skulle spolen gå sönder för det för.
Men iallafall så testade jag att lyfta på en och en tändspole när motorn var på för att hitta den döda cylindern.
Cylinder 5 felade. Så köpte en ny spole och monterade nu på kvällen. Felet försvann. Ville köra en liten testvända för att se att det verkligen var borta. Jodå bilen gick bra. Men efter ca 2 min blir den lika igen.

Lämnar motorn på och testar lyfta på den nya spolen. Och då blir motorn att gå ännu sämre. Så den nya fungerar.
Därav har felet flyttat till en annan cylinder som helt plötsligt är död.

Kan det vara så enkelt så att alla spolar håller på att ge upp samtidigt?
Eller kan det ligga ett annat fel bakom?

Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1602924
Kolla elektrodavstånden på tändstiften. Är de utslitna så att elektrodavståndet blir alldeles för stort så behövs allt högre spänning för att få gnista.
Sånt kommer att stressa tändspolarnas isolering på högspänningssidan, kanske så mycket att det blir genomslag..
Detta ska ju aldrig kunna hända om man sköter service enligt schemat, tycker antagligen Volvo ;-)

Sen är det ett känt problem på dessa motorer att kabelstammen som går till tändspolarna kan nötas sönder där den går runt något hörn på motorblocket.
Har inte råkat ut för det själv (än) :oops: Borde sätta felkoder iofs.
av Dubble86
#1602929
Okej. Får kolla hur tändstiften ser ut imorgon. Felkoden lär väl bara säga att inte cylinder nummer bla bla inte tänder.
Men ska kolla om jag kan få hjälp att läsa ut koder då jag ej har en läsare själv.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1602931
Dubble86 skrev: mån 24 feb 2025, 21:35 Okej. Får kolla hur tändstiften ser ut imorgon.
Jag tror det är 6000 mils bytesintervall på stiften om du har de vanliga med 3 jordelektroder och ingen platina i mittelektroden.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]