Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Firehawkno1
panth0n skrev: sön 17 dec 2023, 22:44 Av VIDA att döma finns olika termostathus till din årsmodell beroende på motorkod, och de ser typ likadana ut, och termostaterna skiljer sig.
Vilken motor har du? De har utöver "D5" en längre beteckning, ex D5244Tx, där x kan vara ett nummer mellan 2-7. Vet du inte så skriv vin-nr så kan jag kika vad som passar.
GATES TH35991 verkar vara huvudregeln, men finns som sagt alternativ :x

Fungerar dieselvärmaren och du inte får temperatur beror det garanterat på termostaten vilken fastnar i öppet läge och orsakar läckaget. Det hjälper föga att dieslarna knappt genererar någon värme hehe.

Smidigast är att hänga av multiremmen, lossa servopumpen och jobba därifrån. Vill även minnas att långa torx-bits (över 1 dm) är guld värt att ha så man kommer åt, iallafall på de tidigare D5orna. Inga bekymmer att täta med egen packning på tub :-)
Hej nu har jag kollat lite och på kamremskåpan så står det bara D5244T och inget mer efter T:et😅 men mitt Vin nr är :
YV1SW714072637955

Haha ja nej precis dom genererar väldigt dåligt med värme😂

Ok tackar för den infon ang verktygen👌
av Firehawkno1
v16v skrev: mån 18 dec 2023, 01:10 Jag tog bara bort termostathuset från toppen med en lång torx, sedan delades termostatshuset byte termostaten limmade ihop huset och satte den på plats. tidsåtgång ca 1 timme.
Glykolen sög jag ut med 10 mm. slang nertryckt i expansion kärlet ända in i nedre slangen ca 2 liter.

Det var precis min vision att göra likadant,tacksam för dina råd🤘
av panth0n
v16v skrev:Jag tog bara bort termostathuset från toppen med en lång torx, sedan delades termostatshuset byte termostaten limmade ihop huset och satte den på plats. tidsåtgång ca 1 timme.
Glykolen sög jag ut med 10 mm. slang nertryckt i expansion kärlet ända in i nedre slangen ca 2 liter.
På tidiga D5 till iaf åmod -03 sitter konsollen för servopumpen ivägen för den nedre skruven på termostathuset :-(
Hur ser det ut på de nyare, för VIDA säger att man även på åmod -04 till -07 tar bort servopumpen för att komma åt :-o
av panth0n
Firehawkno1 skrev: tis 19 dec 2023, 12:53 Hej nu har jag kollat lite och på kamremskåpan så står det bara D5244T och inget mer efter T:et😅 men mitt Vin nr är :
YV1SW714072637955
En D5244T4 enligt VIDA. Då stämmer min teori om att alla D5or är märkta D5244T oavsett siffran som kommer efter, tack för svar =)

Gates TH35991, bland annat, passar till din.

Fota gärna hur det ser ut kring termostathuset för det skiljer tydligen i utrymme för åtkomst till skruvarna mellan de tidiga D5:orna och de senare, fast från Volvos VIDA går det utläsa att det inte gör det. Även skisserna/beskrivningarna till den nya D5an är från den äldre D5an... Sånt är lite spånnande😵
Som jag skrev i inlägget ovan fick jag ta bort multiremmen och servopumpen för det inte gick komma åt den nedre skruven på annat vis. Men verkar som du slipper det :-D
av klacken
panth0n skrev: tis 19 dec 2023, 15:54
v16v skrev:Jag tog bara bort termostathuset från toppen med en lång torx, sedan delades termostatshuset byte termostaten limmade ihop huset och satte den på plats. tidsåtgång ca 1 timme.
På tidiga D5 till iaf åmod -03 sitter konsollen för servopumpen ivägen för den nedre skruven på termostathuset :-(
Hur ser det ut på de nyare, för VIDA säger att man även på åmod -04 till -07 tar bort servopumpen för att komma åt :-o
Jag borrade i konsollen mitt för skruven när jag böt på en -07
av Firehawkno1
Haha ok👍kanon då har vi rett ut den biten vilken termostat som ska fungera och det tackar vi för👌Såhär lyckades jag ta bilder just nu😅men som jag ser det så verkar det kanske enklare att bara lossa övre delen på termostathuset på plats ist för å lossa hela? Svårt å se ordentligt nu när det är kolsvart ute och lite småkladdigt🙈 för den nedre bulten till själva huset såg att sitta väldigt stökigt bakom hela fästet för servopumpen 😅men som sagt va bara en snabb överblick nyss😂
IMG_1058.jpeg
IMG_1058.jpeg (2.4 MiB) Visad 429 gånger
IMG_1057.jpeg
IMG_1057.jpeg (4.26 MiB) Visad 429 gånger
IMG_1056.jpeg
IMG_1056.jpeg (3.36 MiB) Visad 429 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte på min S60 2.4d-08 nu i vintras. Tog bort temrmotathuset genom att ta bort servopumpen och med en lång torx kommer man åt skruven genom ett hål i konsollen.

Termostaten jag köpte var en gates, kostade runt 200kr.

Som sagt finns det ingen packning att komma över till själva temostatlocket, så jag kletade på packning på tub (jag använde denna: https://www.bygghemma.se/fritid-och-mar ... gJT4PD_BwE) och skruvade ihop, verkar tät ännu så länge. Först provade jag att återanvända den gamla packningen, men då läckte den.

Ny packning mellan termostathus och block går att köpa lös och behöver bytas om man tar bort huset.

De två olika termostathusen som finns till de årsmodellerna skiljer sig åt avseende en nippel (nere i högra hörnet på locket), för en smal kylarslang som går iväg och värmer vevhusventilationen. Men det finns bara en typ av termostat vad jag förstått.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]