Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stef1957
Har precis fatt pris pa SAABs ATW3309 olja, samma lada som Volvo? Naval priset gor mig misstanksam £8.99+Moms for 5L=ungefar 140SKR/5L.

Mitsubishis ATW3309 ska jag fa pris pa i morgon med lite tur.

Maste bara kolla spec pa oljan & om det ar mineral/halv syntet eller helsyntet om saljer.

stef
av jbl
Saab använder samma låda som Volvo nämeligen Aisin Warner AW55-50.
av Psyko
gooose skrev:Vad baserar du detta på??

Med denna olja så får du lock up problem ibland kommer det med en gång ibland så kommer det efter ett tag
Det skiljer viscositet+ kemiska tillsatser som gör att just endast Volvos olja skall användas
Lock upen kan kännas som om du kör på spärrlinjen i gatan det rister i bilen+ att växlings kvaliteten kommer att försämras gradvis

Jag skulle av ekonomiska anledningar endast använda föreskriven olja då det kan få kostsamma föjlder

/Goose

Precis, håller med dig.
Oljan som Volvo rekomenderar är inte dyr jämfört med ett byte av Kontrollsystem alt växellåda.
Men men...... på alla forum finns ju en massa bra tips på hur man skadar sin egen bil.
av olson
Psyko skrev:

Med denna olja så får du lock up problem ibland kommer det med en gång ibland så kommer det efter ett tag
Det skiljer viscositet+ kemiska tillsatser som gör att just endast Volvos olja skall användas
Lock upen kan kännas som om du kör på spärrlinjen i gatan det rister i bilen+ att växlings kvaliteten kommer att försämras gradvis

Jag skulle av ekonomiska anledningar endast använda föreskriven olja då det kan få kostsamma föjlder

/Goose

Precis, håller med dig.
Oljan som Volvo rekomenderar är inte dyr jämfört med ett byte av Kontrollsystem alt växellåda.
Men men...... på alla forum finns ju en massa bra tips på hur man skadar sin egen bil.
Ok, jag böjer mig för högre kunskap.
Men jag köper inte att oljan skall vara Volvoolja för att Volvo säger det.
Förklara vad den innehåller som är så bra som inte finns i atf köpt på annat ställe.
av Psyko
olson skrev:
Psyko skrev:

/Goose

Precis, håller med dig.
Ok, jag böjer mig för högre kunskap.
Men jag köper inte att oljan skall vara Volvoolja för att Volvo säger det.
Förklara vad den innehåller som är så bra som inte finns i atf köpt på annat ställe.

Säger inte att den inte går att köpa någon annanstans.... utan varnar för att köpa ngt som inte är identiskt. Många oljor innehåller oönskade tillsatser som ska vara såååååå bra men skadar mer än dom gör nytta i verkligheten.
Har sett så mycket aut problem som beror på att oljan inte är den rätta.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]