Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvord
Fick nedslag på besiktningen förra veckan på frambromsarna,vänster va 2.9 och höger 1.8.
Givetvis va det höger oket som krånglade,köpte sån repsats på biltema som en kunnig kompis monterade,allt verkar funka kalas med inga läckage och sånt.
Så idag va jag på besiktingen och fick godkänt med resultatet 2.7 på vänster och 2.1 på höger.
Nån som vet vad det beror på ? bilen fick ju godkänt dock men man vill ju ändå få dom så lika som möjligt :-D
Kan ju tillägga att jag kört så i mer en ett år,kan bromsklossarna tagit stryk när dom legat på?
Senast redigerad av 1 Halvord, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tumavtryck på bromsskivan efter bytet gissar jag, blir bra när du åkt några mil.. :-)
Kan vara så att när man tagit loss och satt tillbaka bromsbeläggen så hamnar de inte riktigt i sina gamla innötta spår. Men det löser sig med tiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad ingick i repsatsen, gick kolven i oket helt smärtfritt?
av Lelleprinter
Blev bromsarna luftade ordentligt?

Har du kört länge med anliggande bromsar har ju bromsklotsarna gått heta och man brukar se sprickor i dem.
Förmodligen är de mer slitna än på den vänster sidan. Mät tjockleken och jämför med andra sidans klotsar.

Andra saker att kolla är att man har rengjort ordentligt från rost där klotsarnas öron/vingar glider i okets monteringskonsol.

Blev styrpinnarna till bromsoket rengjorda ordentligt så att oket kan glida korrekt?

Mät bromsskivornas tjocklek och jämför om det skiljer mycket mellan sidorna.
Enligt Haynes GDS-handbok så är minimimåtten/slitagegränsen på skivorna:
23,0 mm för 286 och 320mm skivor
25,0 mm för 305mm skiva

Vem kom på den briljanta idén med ins[…]

240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]