Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jlu
Jag har en v70n 2004a och det verkar vara lite av en mellanmodell, 05 kom vad jag förstår en sista classic facelift, ändå verkar 04 har lite annan ratt, stereo, backspeglar osv än de äldre modellerna.

V70n har varit 2a bil som körts rätt lite men nu rasade ACn på den andra bilen så har åkt V70 ganska mycket senaste veckorna.

Till saken. Skaffade precis en bluemusic blåtand->radio som jag tänkte montera, då skulle jag även vilja ha rattknappar, min har bara en blankplåt i ratten på den sidan. Fick en knapp av en bekant för mer än ett år sen, men dumt nog tog jag inte kablaget. När jag googlat verkar det vara så att ibland ingår kablage, men inte alltid. Vet inte om han jag fick knappen av har kvar skrotbilen där kablaget då ev sitter. Det var även en äldre årsmodell, men knapparna ser ju lika ut. Artno 9141898-00w35. Någon som vet hur man tar reda på detta innan man skruvar bort airbagen? Jag vill inte göra jobbet två gånger nämligen och han jag fick grejorna av bor ett par timmar bort...

dvs
1) passar knappen i min 2004a?
2) kommer det att sitta en kabel där eller behöver jag en sådan?
av Storfot
Jag har inget svar på frågan, men jag kan göra den mer komplicerad genom att lägga till:
3) Behöver det laddas mjukvara för att det ska fungera. (Min gissning är nej)
4) Kommer det att fungera om det inte är samma årsmodell. (Min gissning är att det inte fungerar om det är från t.ex. -02. Protokollet är inte lika.)
av jlu
Normalt är rattknappar bara ett resistornät som avkodas av en styrenhet och därefter (ibland) sänds ut på en CAN buss. Jag har svårt att tro att det sitter en styrenhet i själva knappmodulen, det finns sådana knappar då oftast ett enklare protokoll som tex lin. Det verkar efter lite googlande som att dessa knappar används på alla fyrekrade rattar men att efter 2005 kom en ny ratt och nya knappar som inte har samma kontaktdon. Det vore underligt om man ändrade knapparnas logik men inte utseendet, dock verkar det ha funnits knappar men färre pinnar i kontaktdonet, kanske har det tillkommit funktionalitet under åren? Jag har förstått det som att för radion så behöver inget med mjukvara göras, medan de bilar som inte har cruise är det en större utmaning som kanske kräver programmering och nå mer sensorer.

Nu gissar jag, men jag skulle tro att knapparna passar om kontaktdonen passar. Den största oron är om man snålat in och har en variant på kablage i ratten där man tagit bort kontakterna för radioknappsatsen. Jag hoppas att de sitter instuckna i blankplåten.

Jag läste att vissa volvo har en airbag som i vissa länder recallats. Om airbagen är av olika varianter fast ratten ser lika ut så kan man tänka sig att knapparna som sitter i airbagen skulle kunna vara olika.

Nåväl, ska en helg med blidväder nog ta loss airbagen och kolla hur det ser ut, den sitter ju med två skruvar, så att lätta på den och kika in kan inte vara så svårt, det kanske är bästa sättet. Men det hade förstås varit trevligt om nån hade gjort detta förut och kunde bekräfta...
av jlu
Jag skruvade loss airbag men upptäckte att min bil tillverkad dec 2004 har nya kontakter så den rattknapp jag hade passade inte. Beställt vad jag tror är rätt på skroten.
240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]