Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
Har en arbetskamrat som råka ut för exakt samma sak. felet då va att en kabelsko inte satt riktigt så det (glappa) ibland och då starta den inte utan klicka bara som du beskrev.

Vi fixa det ganska lätt men det är trångt och svårt att komma åt den men den sitter nästan under startmotorn ovanifrån sett. ta loss kabeln som har ett vitt gummiskydd vid kabelskon och tryck till kabelskon lite med en tång så den blir lite mer tajt och spraya gärna med lite kontaktspray med när man ändå håller på.

kan ju va något annat fel med fast jag är nästan helt säker på att det är den som inte riktigt har kontakt.
av Kena
Klickar skrev du, är det startmotorn som klickar?
Användarvisningsbild
av Funk
Geniscan 300 heter den förresten
Den har jag sett, men inte vågat beställa för att de flesta försäljare skriver så här: Not compatible with most BMW, Volvo & Subaru.

Hur får du ut felkoderna, är dom generiska eller volvospecifika ?

/Thomas
av Kena
Funk skrev:
Geniscan 300 heter den förresten
Den har jag sett, men inte vågat beställa för att de flesta försäljare skriver så här: Not compatible with most BMW, Volvo & Subaru.

Hur får du ut felkoderna, är dom generiska eller volvospecifika ?

/Thomas
Hade problem med att motorn tjuvstannade, kopplade in felkodsläsaren men den visade inga felkoder. Det var bara gassjället som behövde rengöras. Men att den inte skulle passa tycker jag låter konstigt. Den ger generiska koder (vad det nu är för något) och det följer med en lista på engelska på koder. Om den är komplett och rätt har jag ingen erfarenhet av.
Obd2 koder finns tex. här http://www.obd2.se/codes.txt
av Pelle
Generiska innebär att du bara ser koder gällande motorstyrning. Felkoder från övriga Volvo CAN noder ser du inte tyvärr..

(CCM,DDM,PDM,REM,CEM,DIM osv)
av Kena
Pelle skrev:Generiska innebär att du bara ser koder gällande motorstyrning. Felkoder från övriga Volvo CAN noder ser du inte tyvärr..

(CCM,DDM,PDM,REM,CEM,DIM osv)
Är inte 100% men jag tror den visar det...var ett tag sedan jag lekte doktor och hade framme stetoskopet.
av CANBus
nej den där visar verkligen inte intern VolCano LS/HS eller LIN för den delen
Den där produkten visar enbart OBD generiska felkoder för motorstyrenhet.
fungerar istort som "blinköversättare" med display, man kan lungt tillverka en sådan med komponenter från elfa för runt 20 kr..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]