Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jubileumsjimpa
Hej

Jag har ett grymt irriterande problem som dök upp redan förra vintern
och nu är tillbaka igen

När det är kallt ute, som nu, får jag ett snabbt missljud vid snabb vridning av ratten. Det tjuter liksom till snabb när jag går över vissa intervall i styrningen. Det låter ingenting när jag har ratten still, utan bara vid snabba vridningar.

Svårt att förklara som ni märker, men är det någon som känner igen problemet? Kan det vara något lager som börjar ge upp?
av Knasen
Jag skulle tippa på servostyrningen, dåligt med olja el. luft i systemet.
av Sevak
Har haft de problemet med min volvo s80 i 2 år nu men aldrig kollat upp de. Om jag svänger kraftigt i hög fart så börjar servon låta. Det brukar gå bort efter 5 min normal körning.
av uuno_san
Har precis samma problem, kom upp nu när vinterdäcken är på o det har blivit kallare ute.. Inte en aning om vad det kan vara för nåt, får nog ta o felsöka i helgen..

Felet är nog inte servo eller nåt, för det låter som om nåt som skaver mot varann lite då o då..
av Mr Magsnus
Bumpar och lånar tråden lite. Har liknande problem som de ovan. Förutom att det kan tjuta lite och att tjutet kan hänga kvar ett tag då jag rätat upp bilen, så kan det ibland även uppstå ett lätt "knakande" ljud. Vill inte minnas att det var några problem i somras med detta.
Bilen är en Volvo S60 2,4t - 02.

Mer detaljer som kanske kan vara av värde:
Jag har kollat nivån på oljan i styrservon och den verkade ok. Krängningsstagen är i bra skick enligt Bra Bil (bytte ett krängningsstag där för två månader sedan).
Ljudet har uppkommit oftare de senaste månaderna än tidigare, det dyker framförallt upp när man svänger kraftigt, svänger man försiktigt så kan man undvika det.
Bilen ifråga var med om en påkörningsolycka i somras (blev påkörd av en lastbil bakifrån i sidan). På Bilia har de förutom de självklara lackskadorna även kontrollerat hjulupphängningen och, som jag förstått, justerat denna så mycket som behövts.
Styrningen i sig är inga större problem med som jag ser det. Det går att svänga kraftigt och bilen spårar helt ok i högre farter.

Vore hemskt tacksam om jag kunde få hjälp med mitt problem. Är det några saker jag enkelt kan kontrollera själv för att utesluta? Vad är det för fel? Vad ska jag göra? :cry:
av turabennart
Hej
Det har varit uppe tidigare i detta forumet. Om man hör att det gnäller uppe vid ratten så är det oftast gummitätning nere vid golvet, det blir värre när det är kallt ute, där rattstången går ut i motorrummet. Servostyrningen skriker ofta vid fulla rattutslag. Jag smorde min gummigenomförning med rostolja blev helt tyst

S80 2,4T - 01

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]