Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasmus0218
Hej!

Håller på felsöker min v70 AWD D5 2007 efter vad som kan vara fel. Problemet är i grunden att ABS, antisladd fyrhjulsdrift osv inte fungerar. Kollade felkoderna och hade ett gäng felkoder som handlade om CEMen samt en del andra grejer som inte fungerar så som tex vindrutespolningen.

Detta är några av felkoderna jag har:

Cem-1A57 Kommunikation med RTI-styrenhet.
Signal saknas

Cem-1A58 Kommunikation med PHM-styrenhet. Signal saknas

Cem-1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet. Signal saknas

Cem-DD11 kommunikation med SCU-styrenhet. Signal saknas

ABS-0147 Pedallägesgivare orimlig signal

ABS-0012 Hjulsensor vänster fram felaktig signal

ABS-0041 Hjulsensor höger bak felaktig signal

ABS-0100 Kommunikation mellan styrmoduler. Kommunikationsproblem med motorstyrmodulen (ECM)

Vad tror ni kan vara felet? Och vart fixar man ny/lagar sin CEM modul isåfall?
av glock40sw
Att din CEM kan inte kommunicera med audio och telefon betyder inte nödvändigtvis att det är fel på CEM. Felet för ABS och antisladd får du leta efter annanstans. Förslagsvis på hjulsensorer.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var det inte några årgångar som hade problem med att det läckte in vatten i CEM och ställde till med diverse konstiga fel?
Minns inte om det var från vindrutan eller torkardiket som vattnet kom. Borde gå att leta upp här..
av Malmstroem
Jag hade en V70 -05 där CEM "drunknade". Jag hade för mig att det var löst till -07:orna, men är långt ifrån säker.

Det brukar synas rätt tydligt om CEM är vattenskadad.
av glock40sw
sicnarf skrev: mån 23 dec 2024, 19:30 Vad hände där att det blev problem just då?
Konstruktionsfel eller dålig tätning för kabelgenomföring ,jag vet inte. Volvo tog fram en reparationssats ,så att en del av dom bilarna är fixade.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?