Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoscania
Jag har ingen stolsvärme i bilen, en S60-04a.
Det finns en bra tråd om felsökning rörande stolsvärmeproblem.

viewtopic.php?f=19&t=11351&p=64375&hili ... rme#p64375

Det jag undrar är, måste man koppla loss batteriet vid stolsuttag från bilen ?
Det är just det där med krockkuddsgrejerna i stolarna / ratten som skrämmer mig lite.

Som jag har fattat det så får man en SRS varning om man kopplar bort batteriet och man får inte bort den felindikeringen om man inte har tillgång till VIDA. Är det så?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du ska koppla bort batteriet under ingreppet för att:
1. Inte riskera att någon airbag eller bältessträckare vådaskjuter under arbetet
2. Slippa felkoder; ett strömlöst system gör ingen självdiagnos.

Det anses att man ska koppla bort batteriet något tiotal minuter innan man börjar; SRS-styrenheten har kondensatorer som energireserv vid krock och man vill vara säker på att de hinner ladda ur.

Det enda jag vet skulle kunna hända när man kopplar bort batteriet är att man kan råka aktivera "stolen vehicle tracking" i VOC-enheten om bilen råkar ha sådana lyxfinesser. Händer detta så går VoC på sitt backupbatteri och ringer upp Volvo On Call. De kommer därefter att kontakta dig och höra om bilen är stulen. Är den inte det så stänger de av funktionen.
Jag tror inte att en S60 -04 har sånt..
Användarvisningsbild
av Micce1980
Volvos manualer skriver "Lyft bort minuspolen". Det har jag följt på tre volvos jag bytt ratten på och där med haft bort airbagen och inga fel har inträffat :)
Som här
https://accessories.volvocars.com/en-us ... 09)%202004

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?