Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lostshadow
Hej ,

Som många gånger skrivit:

Svart DIM =DIM fel inget annat!

Men ..

Vi börja från början .

Vilket är bilen korrekt årsmodell?
2002 har en egen specifik mjukvara. Det enda som passar är moduler och instrument från samma årsmodell.
Kolla hos transportstyrelsen om du är osäkert.

På en 2003 passar 2003 och 2004 grejer. Inget annat.

Det som bilden vissar är fel DIM ihop med fel mjukvara.
En sk killgissning pga nr på DIM du vissar på bild 2 är den från en 2003 modell och det kmr inte fungerar.
Men inte omöjligt att en Volvo verkstad har programmerat in den.

Jag tror förra ägaren köpte en annan DIM utan ta hänsyn på årsmodellen. O inte sa ngt om det.

Df fungera inte din DIM efter lagning.

Jag hade samma fel på min 2002 v70 . Exakt samma lampa visades . Men DIM var från en 00 bil.
Jag köpte en från en 2002 och det funkade direkt.

O snälla låt vara CEM . Inget fel där.

Mvh LS
av Lostshadow
Sry om jag låter som en besserwisser men kolla upp vin nr . ( bilens ident nr eller chassi nr)

Den 10 onde siffran vissar årsmodellen.

Har du en 2002 står en "2" som siffta nr 10 är det en 2003 en "3"

Tråkig höra om din DIM samling .

Väldig säkert att du har råkat ut för mjukvara problem.

Som sagt 2002 endast 2002 delar.

Har du tillgång till en scanntool så kolla gärna.

De som gäller är att plocka delen av en 100% samma årsmodell. Har ej betydelse vilket nr eller årsmodell som står på DIM .
Bilen den kom ifrån är det som gäller.

Vill bara hjälpa att få ordningen i djungeln.

Mvh LS
av Kjelle123
Ok. Tack så jättemycket för hjälpen. Ska fortsätta felsöka på måndag. Kan Volvo få vilken dim som helst att fungera i min bil om dom uppdaterar mjukvara?
av Lostshadow
Var så lite så.
Nu är jag ingen expert men såvitt jag vet går det inte att programmera eller koda in en begagnad DIM .
Då gäller endast nya moduler och instrument.

Även om det skulle fungerar så ta nog ingen verkstad risken med begagnade saker.

Btw är detta väääldigt dyrt. Har hört talas om
kring 15k .

Försök att hitta en begagnad DIM som passar din bil.

Mvh LS
Användarvisningsbild
av johnnype
jag har ju gjort ett program som kan fixa programmering på beg. DIM för samtliga årsmodeller, även justera mätaren så det blir rätt.

finns många spaltmeter om det

problemet är väl bara att ingen idag har en "riktigt" DiCE vilket krävs för att använda programmet. Med "riktigt" så menar dom bra klonerna som fanns att köpa från Aliexpress för 5-10år sedan.

I övrigt har LS rätt i allt han skriver!

finns en "stor" tråd om DIM som förklarar allt i detalj om någon orkar använda sökfunktionen i forumet :-o
av vjohnj
johnnype skrev:jag har ju gjort ett program som kan fixa programmering på beg. DIM för samtliga årsmodeller, även justera mätaren så det blir rätt.

problemet är väl bara att ingen idag har en "riktigt" DiCE vilket krävs för att använda programmet. Med "riktigt" så menar dom bra klonerna som fanns att köpa från Aliexpress för 5-10år sedan.

finns en "stor" tråd om DIM som förklarar allt i detalj om någon orkar använda sökfunktionen i forumet :-o

Men fungerar det inte med dessa mongoose eller vad de heter 165 JLR Pro ?

LÄNK ---> https://www.aliexpress.com/w/wholesale-165-JLR-Pro.html
Användarvisningsbild
av johnnype
Mitt program kräver en riktig DiCE tyvärr, det använder lite hokus pokus som Volvo implementerade (icke-standard) i sina DiCE. Det är alltså bara sådant som används vid programmerings och inte DTC läsande.

Så nix, programmet "CanApp" för P2-platformen kräver DiCE eller riktig klon.

Om du tänker på det andra programmet för P3-platformen så fungerar det mycket riktigt med Mongoose och andra interface som följer ISO14229 men det gäller inte för bilarna i denna forumsavdelning!
av vrmlnd
johnnype skrev:jag har ju gjort ett program som kan fixa programmering på beg. DIM för samtliga årsmodeller, även justera mätaren så det blir rätt.

Var kan man läsa mer om detta program? Något du säljer? Lite off topic kanske, men du får gärna skriva ett PM i alla fall
av Kjelle123
Det verkar som att det sitter fel dim i bilen. Håller på och jagar ett nytt med rätt nummer nu. Verkar dock osäkert vilken årsmodell det är när nan kollar reg nummer. Bifogar en bild
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]