Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Maximal otur! Sambon köpte sin första bil i måndags (2,4t v70n)
Lång historia kort: batteri bytt då gamla var dåligt. När vi bytt så provade jag starta, insåg då att ratten är stum (nästintill) och inser att multiremmen gått av helt. Som att någon klippt den!
Fick hjälp av en kollega att kolla och då inser vi att ac-kompressorn är stum. Hjulet går inte att snurra alls!
Då är min fråga om någon vet om man kan köpa en kortare rem att använda och låta kompressorn hänga kvar eller om det är ac-delete / ny-begagnad kompressor som gäller?
Hej ,

Alltid bra med ett nytt batteri.

Har inte själv gjord det men det funkar utan problem att lägger en kortare multirem och kopplar förbi klimakompressorn.
Har hört av några att dom lyckades med detta.
Händer nog att om du slår till AC'n av misstag att du får ett felkod på AC sensorn.
Men kan man nog leva med.

Ingen garanti .

Mvh LS
Det är svårt att få rull på generatorn utan ett hjul istället för AC-kompressor. På bilar utan AC sitter det ett hjul där istället för en kompressor.
multirem.jpg
multirem.jpg (21.99 KiB) Visad 5087 gånger

No_AC.jpg
No_AC.jpg (11.75 KiB) Visad 5087 gånger
v16v skrev: ons 20 nov 2024, 21:17 Är det inte bäst att byta lagret till remskivan istället??
Passa isåfall på att smörja packboxen på kompressoraxeln, min gick från "nästan omöjlig att dra runt" till "relativt lättgående" när den fick lite olja. :-)
Kan ju vara totalhavererad kompressor också förstås..
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]